روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

آی دزد ، آی دزد


مصونیت «مجرم‌های میلیاردی محترم»

روزنامه همشهری در گزارشی با تیتر «مجرم‌های میلیاردی محترم»، به طور ضمنی از برخورد با سارقان خرده‌پا و در اصطلاح جامعه‌شناسی «یقه چرکی» و عدم برخورد و محاکمه با جرایم میلیاردی «یقه سفیدها» انتقاد کرده است.

به گزارش رادیو فردا، این روزنامه نوشته است: «اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، خبر داد که به‌ طور متوسط هر روز ۲ هزار فقره سرقت در ایران اتفاق می‌افتد و می‌گوید که عنصر اصلی در سرقت، مشکلات اقتصادی است.» اما «این آمار در حالی ارائه می‌شود که آماری از جرایم یقه‌سفیدان در دست نیست».

محمدعلی بدری در گزارش روزنامه همشهری با اشاره به «پرونده بیمه ایران، پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، پرونده بدهکار بزرگ وزارت نفت و رانت‌خواری میلیاردی که در نامه یکی از نمایندگان به دولت افشا شد» نوشته است که اینها تازه‌ترین نام‌ها در پرونده‌های فساد مالی میلیاردی هستند و «این نام‌ها هرگز جیب کسی را نزده‌اند، اما رقمی که در پرونده اقتصادی آنها مورد بررسی است، میلیاردها برابر کیف پول شماست».

گزارش‌نویس روزنامه همشهری با طرح این پرسش که «چه‌ کسی جرم را تعریف می‌کند؟»، نوشته است «اگر ناشناسی دست در جیب ما بکند و کیف ما را با ۱۰۰هزار تومان موجودی بزند، مجرم است و عده‌ای پشت سر او می‌دوند و "آی دزد، آی دزد" سر می‌دهند، سرقت است و مجازات او را قانون جزایی مشخص می‌کند» اما اگر «به جای ناشناس سردرگریبان، یک یقه‌سفید را بنشانیم. این بار پشت یک میز شیک و تمیز و این بار فقط با یک امضا میلیاردها دلار از منابع محدود مالی یا بزرگ‌ترین امکان‌های غیرمادی تحت اراده او قرار می‌گیرد و از جرم فاحش او چشم‌پوشی می‌شود».

عماد افروغ جامعه‌شناس نیز در گفت‌وگو با روزنامه همشهری «رشد مجرمان یقه سفید را نتیجه نابرابری در روابط قدرت» توصیف کرده و گفته است: «جوامعی که چندان توجهی به عدالت اجتماعی ندارند و مسئله عدالت در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی درجه اول اهمیت را ندارد، جرایم طبقه متوسط و فرادست ظهور پیدا می‌کند».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد