روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

 

فصل نهم: تولد خدایان

گای سوانسون در کتاب تولد خدایان سعی کرده است نظریه دورکیم را با تعدیلاتی بکاربرده و مطالعات و آزمایش تجربی در مورد آن انجام دهد. او ابتدا تعریف جامعه را دقیق تر از دورکیم بیان کرده و سپس عنوان می کند برای شناخت اعتقادات یک قوم باید به برخی از ویژگی های یا روابط سازمان اجتماعی آنها باید نظر داشت.

بنابر استدلال سوانسون آن چه باید انجام داد پیوند دادن دین با جامعه نه به صورت عام مورد نظر دورکیم بلکه بصورت بازنگری دقیق ویژگی های خاص خدایان، ارواح ودیگر عوامل دینی است. او  پنجاه -50- جامعه را مطالعه کرد و مهمترین دستاورد او در مورد اعتقاد به خدایان برتر بود که مسئول نهایی همه چیزها هستند. اعتقاد به خدای برتر پیامد و تجلی یک ساختار سلسله مراتبی از گروه های فرادست و زیردست است. روابطی که او در تحقیقات خود بافت به شرح زیر است:

1. چندخداپرستی با تقسیمات طبقاتی ارتباط دارد، تعدا ایزدان بادرجه تقسیم طبقاتی همبستگی دارد.

2. نیاکان پرستی با سازمان خویشاوندی و ابعادی فراتر از خانواده هسته ای همراه است.

3. تناسخ با الگوی سکونت و دسته های کوچرو یا واحدهای کوچک اما پایدار مرتبط است.

4. جادوگری با شرایطی ملازم است که آدمها در غیاب نظارت ها و مقررات مشروع اجتماعی با هم درباره قضایای مهم کنش متقابل می کنند.

5. مصوبات اخلاقی در جوامعی که در ثروت نابرابری دارند ماهیتی فراطبیعی دارد. او مشابه مارکسیسم دین را در حالت نزول می داند چرا که ما دیگر تحت نظارت تنظیم های اجتماعی نیستیم بلکه می توانیم آن ها را نحت نظارت داشته باشیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد