روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

واکاوی قدسیت احمدی نژاد

پایگاه خبری بهار نیوز 25 اردیبهشت 1392 ساعت 8:01

http://baharnews.ir/vdcjymev.uqev8zsffu.html  

عنوان :

نامه سرگشاده اعلمی به آیت‌الله مصباح

به نام خدا

حضرت آیت الله مصباح یزدی دامت توفیقاته سلام علیکم سخنان اخیر شما در دیدار با آقای فاضل لنکرانی مبنی بر"گزینه اصلح قابل تسامح و تعارف نیست. به اعتقاد بزرگان و دلسوزان نظام، لنکرانی همان گزینه ای است که بعد از مدتها به آن رسیده شده است و نباید با هیچ بهانه ای از عبور کرد."، دستمایه ای شد تا با نگارش این نامه جنابعالی را مخاطب قرار دهم. نخست باید اشاره کنم که بهترین و شاید تنها خاطره خوبی که از شما بیاد دارم مربوط به بهار سال ۱۳۶۱ و زمانی است که مردم انقلابی ایران به وجود آیات شریفه ای مانند "فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه" و یا "ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن"، در کتاب مقدس خود مباهات می کردند و این گونه آیات از شعارها و نمادهای انقلاب اسلامی محسوب و نقل همه محافل بود. در آن برهه صدا و سیما که هنوز این چنین گرفتار خودکامگی و تک صدائی نشده بود، اقدام به پخش مناظره ای ایدئولوژیکی کرد که در یک طرف میز مناظره شما و دکتر سروش به نمایندگی از جمهوری اسلامی و در طرف دیگر آن آقایان احسان طبری به نمایندگی از حزب توده و فرخ نگهدار نماینده سازمان فداییان خلق ایران اکثریت، در فضائی کاملا مدنی به نقد و بررسی آراء و عقاید خود پراختید. بدون این که وارد جزئیات این مناظره شوم در همین حد می گویم که تاثیر مثبت این مناظره ایدئولوژیک بحدی بود که باوجود گذشت سه دهه از آن زمان، هنوز هم بعنوان یکی از شیرین ترین خاطرات دوران پس از انقلاب در اذهان بسیاری از انقلابیون مسلمان از جمله نگارنده این نامه باقی مانده است و شخصا آرزومندم که امثال شما همچنان خاطره ساز باقی بمانید و از شما و هم صنفی هایتان همواره به نیکی یاد شود. اکنون نیز با وجود این که با بخشی از رویکرد فقهی شما و خصوصا در حوزه فقه سیاسی عمیقا زاویه دارم، اما مادامیکه این افکار در حوزه نظر باقی مانده و در قلمرو عمل وارد نشده است، برای افکار و اعتقاداتتان احترام قائلم و همچنان بر این باورم که شما می توانید یکی از سرمایه های ارزشمند حوزه های علمیه محسوب شوید و به حوزه و نظام گرمی ببخشید و بر ارج و قرب و منزلت خود بیافزائید، مشروط بر این که اهتمام خود را تنها صرف مباحث نظری و فلسفی نمائید. لیکن وقتی که درحوزه سیاست عملی و کاربردی وارد شده و با سیاست بازان و سیاست ورزان همنوا و همباز می شوید، این اقدام شما جز بدبینی اکثریت مردم و خصوصا نسل جدید نسبت به روحانیت و خصوصا شخص شما و معنویات مردم حاصل دیگری ندارد. گرچه ورود شما به سیاست حق شرعی و شهروندی شماست، اما تردید به دل راه ندهید که زیان دخالت شما در سیاست و خصوصا مساله انتخابات به مراتب بیش از نفعی است که عاید جنابعالی و دین می شود و تجربه نیز نشان داده است که دخالت امثال شما در سیاست و انتخابات و جانبداری از یک یا چند فرد خاص، خسارت و سلمه ای که به دین و اعتقادات مردم وارد می سازد جبران ناپذیر است و از این حیث نه تنها اعتبار و منزلت شما به مخاطره می افتد، بلکه شرعا نیز معاقب و مسئولید و در درگاه الهی برای فعل خود عذر و بهانه ای نخواهید داشت. از اینرو به عنوان یک برادر کوچکتر خاضعانه پیشنهاد می کنم که برای حفظ حرمت خود و مخصوصا برای صیانت از معنویات و باورها و اعتقادات مذهبی جامعه، از ورود عملی به سیاست بویژه در مسائل مربوط به انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا و حمایت از نامزدهای خاص جدا خودداری بفرمائید. ممکن است بپرسید دلیل و مبنای این ادعا و توصیه شما چیست؟ لاجرم در ادامه این نوشتار تنها به چند فراز از اظهارات شما در حمایت از آقای احمدی نژاد که هم اکنون بنابر ادعای جریان سیاسی همسو با شما جزء سران جریان انحرافی محسوب می شود، به عنوان شمه ای از دلایل و مبانی این داوری و پیشنهاد خود اشاره می کنم: ۱-در اولین دیداری که پس از انتخابات ریاست جمهوری با احمدی نژاد داشتید فرمودید: "خدای متعال را شاکریم که زمینه انتخاب چنین شخصیتی برای این دوره خاص از انقلاب را فراهم کرد و آیندگان به این نتیجه خواهند رسید که انتخاب ، مشحون به کرامات و معجزات بود و از این رو توفیق شکر این نعمت را از خداوند خواستاریم . عنایات حضرت ولی عصر(عج ) یار ملت ایران بود که به چنین موفقیتی دست یافت و تلقی ما این است که این نفخه الهی که در این زمان در جامعه ما دمیده شده و آثارش در علاقه بیشتر مردم به دین و اندیشه های اسلامی ظهور یافته ، مرتبه ای از مراتب چیزی است که در زمان پیامبر اسلام(ص) تحقق پیدا کرد و ان شاءالله مرتبه کاملش در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج ) تحقق خواهد یافت ."۱ ۲-به شهادت هفته نامه شماره ۲۸۴ مورخه ۰۸/۰۴/۸۴ پرتو سخن، که از نشریات وابسته به شماست در تیرماه سال ۸۴ یعنی پنج روز پس از انتخاب احمدی نژاد به ریاست جمهوری در یکی از نشست های خود فرموده اید: "دیشب یکی از دوستان حاضر در جلسه نقل کرد؛ قبل از برگزاری مرحله اول انتخابات به محضر یکی از علمای اهواز رسیدم . ایشان گفت : نگران نباشید، احمدی ن:7/.اد رئیس جمهور می شود. ایشان گفته بود که شخصی شب بیست و سوم ماه رمضان در حال أحیاء پیش از نیمه شب به خواب می رود. در خواب به او ندا می شود که بلند شو برای احمدی نژاد دعا کن ، وجود مقدس ولی عصر (عج ) دارند برای احمدی نژاد دعا می کنند. می گوید من حتی اسم احمدی نژاد را نشنیده بودم و اصلاً او را نمی شناختم ! خود ایشان نیز در تاریخ دهم دی ماه قاطعانه گفته بود که من رئیس جمهور خواهم شد. کسانی با او شوخی می کردند که این چه حرفی است می زنی ؟ چه کسی به تو رأی می دهد؟ چه کسی تو را می شناسد؟ گفته است این قول یادتان باشد، امروز ۱۰/۱۰/۸۳ است ، من رئیس جمهور خواهم شد! حالا خواب دیده یا کسی به او گفته است من نمی دانم !"۲ ۳- در همان جمع اعضای کانون طلوع عبارت زیر را هم در دفاع از رئیس جمهور بیان کردید: "من در این ۲۶ سال انقلا ب سراغ ندارم که طلبه ای یک میلیون تومان قرض کرده باشد که ماهی ۲۰-۳۰هزارتومان برگرداند برای اینکه خرج انتخابات بشود. همچنین مواردی که مردم نذرهای عجیب و غریبی کرده اند. خانمی را سراغ دارم که برای پیروزی آقای احمدی نژاد، نذر کرده ۴۰ زیارت عاشورا، ۴۰ زیارت جامعه کبیره، ۴۰ زیارت آل یاسین و ۱۴ ختم قرآن کریم بخواند. چند نفر از خانم ها ۱۴۰ هزار صلوات نذر کردند؛ و چقدر تضرعات، گریه ها، زاری ها و توسلا ت عجیب و غریب تا اینکه یک کسی پیروز شود. در حالی که چندان شناخت و سابقه ای از این شخص نداشتند. چطور شد که مردم به این شخص علا قه پیدا کردند؟" ۳ ۴-هنوز چند روزی از اظهار سخنان فوق نگذشته بود که باز در حضور جمع دیگری در دفاع از آقای احمدی نژاد گفتید: "در این ایام دیدید کسانی که به خدا اعتماد کردند و پشتیبانان آن ها توده مردمی بودند که دست به دعا برداشتند، نذرها کردند، روزه گرفتند، ختم های قرآن خواندند و زیارت عاشورا خواندند، پیروز شدند". ۴ اگر از سایر دفاعیات و حمایت های اغراق آمیز شما نسبت به آقای احمدی نژاد صرفنظر کنیم، حاصل جمع و برآیند همین چهار فراز از بیانات شما عبارت خواهد بود از اینکه: ۱-احمدی نژاد از ناحیه منبعی فرازمینی حمایت و هدایت می شود. ۲-انتخاب او حاصل اراده الهی و مشحون به کرامات و معجزات بوده است. ۳-انتخاب احمدی نژاد نتیجه عنایات حضرت ولی عصر و او نفخه الهی است که در این زمان در جامعه ما دمیده شد. ۴-از آثار و برکات انتخاب احمدی نژاد، ظهور علاقه بیشتر مردم به دین و اندیشه های اسلامی مشابه با آنچه که در زمان پیامبر اسلام(ص) تحقق یافت بوده است. ۵- انتخاب احمدی نژاد محصول دعای ولی عصر (عج ) است. ۶- پیروزی احمدی نژاد نتیجه و گریه و زاری ها، ختم قران، نذر و نیاز و زیارات و توسلات و تضرعات های عجیب و غریب مردم بوده است. ۷-موفقیت احمدی نژاد حاصل اعتماد توده مردم به خدا بوده است. بر این اساس چند پرسش مطرح می شود: یک-اگر آیت الله در گفته های خود صادقند و همه موارد فوق در مورد آقای احمدی نژاد صدق می کرده است، -چرا اکنون متدینین و حامیان سابق و لاحق رئیس جمهور، وی را با بدترین و زشت ترین القاب مورد هجمه قرار می دهند و او را از سران و حامیان جریان انحرافی می خوانند!؟ و اساسا چرا به مخالفت با کسی می پردازند که انتخاب شدنش محصول معجزات و اراده الهی و ائمه اطهار و حاصل دعاها و نذر و نیازها و توسلات و سایر سازوکارهای معطوف به عالم غیب و لاهوت بوده است!؟ - چرا آیت الله و سایر حامیان سابق او اکنون در برابر خواسته های این مرد لاهوتی جبهه گرفته و از کاندیداهائی مانند آقای لنکرانی و جلیلی و ولایتی حمایت می کنند، در حالیکه نامزد مورد نظر این منتخب حق و حقیقت و عالم شهود، آقای مشائی است و او در ستاد انتخاباتب وزارت کشور هم صریحا تاکید کرد که: "مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی. ایشان همه قوت های این دولت و برادر کوچک خود احمدی نژاد را دارد"!؟ - آیا مخالفت با خواست این مرد برگزیده آسمان ها، و مخالفت با احمدی نژاد دوم(مشائی) مخالفت با همه عوامل آسمانی ای نیست که پیش از این برشمرده شد!؟ - اگر همه ادعاهای فوق صحیح بوده است و همه عوامل متصل به عالم لاهوت دست به دست هم داده بودند تا احمدی نژاد پیروز انتخابات شده و همچون نفخه صور عالم و آدم را به سان پیامبر اکرم به اسلام دعوت کند، پس چرا این منتخب و برگزیده آسمانی و عالم غیب اینچنین یاغی و منحرف از آب در آمده است!؟ دو- اگر ادعاهای اشاره شده دروغ و یا اشتباه بوده است، در این صورت چرا آیت الله انتظار دارند که مردم دوباره با طناب کسانی در چاه بروند که در سخن خود صادق نیستند و یا در خوشبینانه ترین حالت اینچنین دچار خطا و اشتباه فاحش و جبران ناپذیر می شوند!؟ و اساسا چه تضمینی وجود دارد که این بار نیز کاندیداهای مورد نظر ... شما مانند احمدی نژاد و تیمش منحرف از آب در نیایند!؟ هرکدام از دو گزینه فوق درست باشد، اذعان می کنید که توصیه راقم مبنی بر خودداری از ورود شما به قلمرو سیاست عملی و مساله انتخابات، بنفع روحانیت و دین خواهد بود؟ امیدوارم این نامه اسباب رنجش خاطر جنابعالی را فراهم نساخته و به عنوان یک پیشنهاد مشفقانه مورد استقبال قرار گیرد. ان شاء الله " وأمرنی أن أقول بالحق وإن کان مرّا"

با احترام

 اکبر اعلمی نماینده سابق مجلس و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

..................................................

مآخذ:

 ۱-گفتمان مصباح، رضا صنعتی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص۸۸۳ ۲- هفته نامه پرتو سخن، شماره ۲۸۴ مورخه ۰۸/۰۴/۸۴ و گفتمان مصباح، رضا صنعتی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص۸۸۳ ۳-هفته نامه پرتو سخن، شماره ۲۸۴ مورخه ۰۸/۰۴/۸۴ ۳- تاریخ ۲۲/۰۴/۸۴

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد