روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

تحلیل فلسفه مدیریت در اسلام

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری لیست موقت نمره تاریخ چاپ گزارش: 18/11/1392
دانشگاه علامه طباطبائی نیمسال دوم سال تحصیلی 1391 صفحه: (1) از (1)
نام کامل استاد: رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانشکده استاد: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی استاد: مدیریت دولتی
کد درس: 2442061 نام درس: تحلیل فلسفه مدیریت در اسلام گروه درس: 2410
دانشکده: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی: نامشخص دوره درس: نامشخص
تاریخ امتحان: (14/10/1392),(08:30) برنامه هفتگی: (ش8:0تا9:40) تعداد دانشجویان: دارای نمره-(11) از کل-(11)
ردیف شماره دانشجوئی نمره کل نمره به حروف رشته دانشجو * **
1 9112447101 19 نوزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
2 9112447102 15 پانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
3 9112447103 19 نوزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
4 9112447108 19 نوزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
5 9112447107 15 پانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
6 9112447104 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
7 9112447106 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
8 9112447105 17 هفده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
9 9112447110 17 هفده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
10 9112447109 15 پانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
11 9112447111 15 پانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی 0 1
استاد محترم لطفا قبل از امضاء صحت لیست نمرات چاپی را کنترل نمائید
تائید می نمایم نمرات نسخه جاپی با نمرات نسخه اصلی مطابقت دارد
استاد رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امضاء ، تاریخ

آموزش دانشکده مدیریت و حسابداری
امضاء ، تاریخ

مدیر گروه نامشخص
امضاء ، تاریخ

مدیرکل آموزش
امضاء ، تاریخ

سیستم مدیریت امور آموزشی دانشگاهها: سماwww.samasoft.net


* : وضغیت نمره در کارنامه : (0 : نمره (موقت))
** : وضغیت دانشجو در نیمسال : (1 : در حال تحصیل)

مدیریت رفتار سازمانی (خانمها)

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری لیست موقت نمره تاریخ چاپ گزارش: 18/11/1392
دانشگاه علامه طباطبائی نیمسال دوم سال تحصیلی 1391 صفحه: (1) از (1)
نام کامل استاد: رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانشکده استاد: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی استاد: مدیریت دولتی
کد درس: 2434130 نام درس: مدیریت‌رفتار‌سازمانی‌پیشرفته‌ گروه درس: 2405
دانشکده: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی: نامشخص دوره درس: نامشخص
تاریخ امتحان: (18/10/1392),(13:00) برنامه هفتگی: (چ10:0تا11:40) تعداد دانشجویان: دارای نمره-(17) از کل-(18)
ردیف شماره دانشجوئی نمره کل نمره به حروف رشته دانشجو * **
1 92124314102 19 نوزده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
2 92124314202 16 شانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
3 92124314203 19 نوزده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
4 92124314204 20 بیست تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
5 92124314118 17 هفده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
6 92124314210 20 بیست تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
7 92124314106 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
8 92124314213 مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 38 1
9 92124314107 20 بیست تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
10 92124314215 20 بیست تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
11 92124314217 17.5 هفده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
12 92124314108 18.5 هیجده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
13 92124314110 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
14 92124314114 20 بیست تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
15 92124314115 16.5 شانزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
16 92124314116 19 نوزده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
17 92124314219 16.5 شانزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
استاد محترم لطفا قبل از امضاء صحت لیست نمرات چاپی را کنترل نمائید
تائید می نمایم نمرات نسخه جاپی با نمرات نسخه اصلی مطابقت دارد
استاد رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امضاء ، تاریخ

آموزش دانشکده مدیریت و حسابداری
امضاء ، تاریخ

مدیر گروه نامشخص
امضاء ، تاریخ

مدیرکل آموزش
امضاء ، تاریخ

سیستم مدیریت امور آموزشی دانشگاهها: سماwww.samasoft.net


* : وضغیت نمره در کارنامه : (38 : غایب در جلسه امتحان (موقت)) ، (0 : نمره (موقت))

مدیریت رفتار سازمانی (آقایان)

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری لیست موقت نمره تاریخ چاپ گزارش: 18/11/1392
دانشگاه علامه طباطبائی نیمسال دوم سال تحصیلی 1391 صفحه: (1) از (2)
نام کامل استاد: رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانشکده استاد: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی استاد: مدیریت دولتی
کد درس: 2434130 نام درس: مدیریت‌رفتار‌سازمانی‌پیشرفته‌ گروه درس: 2404
دانشکده: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی: نامشخص دوره درس: نامشخص
تاریخ امتحان: (18/10/1392),(13:00) برنامه هفتگی: (چ8:0تا9:40) تعداد دانشجویان: دارای نمره-(19) از کل-(19)
ردیف شماره دانشجوئی نمره کل نمره به حروف رشته دانشجو * **
1 92124314101 13.5 سیزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
2 92124314201 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
3 92124314205 16.5 شانزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
4 91224314117 20 بیست تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
5 92124314208 مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 38 1
6 92124314103 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
7 92124314211 2 دو تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
8 92124314104 15.5 پانزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
9 92124314212 16 شانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
10 92124314105 19.5 نوزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
11 92124314214 13.5 سیزده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
12 92124314218 17 هفده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
13 92124314109 16 شانزده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
14 92124314111 17.5 هفده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
15 92124314112 17 هفده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
16 91124314115 4 چهار تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
17 92124314113 18 هیجده تمام مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
18 92124314220 18.5 هیجده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
19 92124314117 17.5 هفده و نیم مدیریت دولتی-گرایش منابع انسانی 0 1
استاد محترم لطفا قبل از امضاء صحت لیست نمرات چاپی را کنترل نمائید
تائید می نمایم نمرات نسخه جاپی با نمرات نسخه اصلی مطابقت دارد
استاد رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امضاء ، تاریخ

آموزش دانشکده مدیریت و حسابداری
امضاء ، تاریخ

مدیر گروه نامشخص
امضاء ، تاریخ

مدیرکل آموزش
امضاء ، تاریخ

سیستم مدیریت امور آموزشی دانشگاهها: سما

نمرات درس تئوری های مدیریت پیشرفته

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری لیست موقت نمره تاریخ چاپ گزارش: 18/11/1392
دانشگاه علامه طباطبائی نیمسال دوم سال تحصیلی 1391 صفحه: (1) از (2)
نام کامل استاد: رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانشکده استاد: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی استاد: مدیریت دولتی
کد درس: 2434046 نام درس: تئوریهای‌مدیریت‌پیشرفته‌ گروه درس: 2499
دانشکده: مدیریت و حسابداری گروه آموزشی: نامشخص دوره درس: نامشخص
تاریخ امتحان: (09/10/1392),(13:00) برنامه هفتگی: (س8:0تا9:40) تعداد دانشجویان: دارای نمره-(19) از کل-(19)
ردیف شماره دانشجوئی نمره کل نمره به حروف رشته دانشجو * **
1 91124323201 17 هفده تمام کارآفرینی 0 1
2 91124323101 18 هیجده تمام کارآفرینی 0 1
3 91124323103 18.5 هیجده و نیم کارآفرینی 0 1
4 90124323107 15 پانزده تمام کارآفرینی 0 1
5 91124323202 15 پانزده تمام کارآفرینی 0 1
6 91124323106 16.5 شانزده و نیم کارآفرینی 0 1
7 91124323108 18 هیجده تمام کارآفرینی 0 1
8 91124323109 15 پانزده تمام کارآفرینی 0 1
9 91124323205 18.5 هیجده و نیم کارآفرینی 0 1
10 91124323206 17 هفده تمام کارآفرینی 0 1
11 91124323110 18.5 هیجده و نیم کارآفرینی 0 1
12 91124323209 18 هیجده تمام کارآفرینی 0 1
13 91124323211 15 پانزده تمام کارآفرینی 0 1
14 91124323212 16.5 شانزده و نیم کارآفرینی 0 1
15 91124323214 18.5 هیجده و نیم کارآفرینی 0 1
16 91124323216 17 هفده تمام کارآفرینی 0 1
17 91124323114 20 بیست تمام کارآفرینی 0 1
18 91124323115 17 هفده تمام کارآفرینی 0 1
19 91124323219 18 هیجده تمام کارآفرینی 0 1
استاد محترم لطفا قبل از امضاء صحت لیست نمرات چاپی را کنترل نمائید
تائید می نمایم نمرات نسخه جاپی با نمرات نسخه اصلی مطابقت دارد
استاد رضایی‌‌منش‌‌ - ‌بهروز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امضاء ، تاریخ

آموزش دانشکده مدیریت و حسابداری
امضاء ، تاریخ

مدیر گروه نامشخص
امضاء ، تاریخ

مدیرکل آموزش
امضاء ، تاریخ

سیستم مدیریت امور آموزشی دانشگاهها: سماwww.samasoft.net


* : وضغیت نمره در کارنامه : (0 : نمره (موقت))

ماه تولد من با کدام ماه تولد سازگاری دارد؟

خوب و بد بودن ماههای تولد افراد با یکدیگر  قابل استفاده برای ازدواج و رفاقت و شراکت

اسفند

 

بهمن

دی

آذر

آبان

مهر

شهریور

مرداد

تیر

خرداد

اردیبهشت

فروردین

 

متوسط

بد

بد

عالی

بد

عالی

بد

خوب

متوسط

بد

متوسط

خوب

فروردین

خوب

بد

عالی

متوسط

خوب

متوسط

خوب

عالی

عالی

متوسط

متوسط

متوسط

اردیبهشت

بد

عالی

خوب

عالی

متوسط

عالی

متوسط

عالی

متوسط

خوب

متوسط

بد

خرداد

عالی

متوسط

خوب

بد

متوسط

عالی

عالی

خوب

خوب

متوسط

عالی

متوسط

تیر

خوب

خوب

متوسط

متوسط

متوسط

خوب

متوسط

خوب

خوب

عالی

عالی

خوب

مرداد

خوب

متوسط

خوب

بد

متوسط

خوب

عالی

متوسط

عالی

متوسط

خوب

بد

شهریور

عالی

بد

متوسط

عالی

متوسط

خوب

خوب

خوب

عالی

عالی

خوب

عالی

مهر

بد

بد

بد

متوسط

بد

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

خوب

بد

آبان

متوسط

عالی

متوسط

عالی

متوسط

عالی

بد

متوسط

بد

عالی

متوسط

عالی

آذر

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

بد

متوسط

خوب

متوسط

خوب

خوب

عالی

بد

دی

خوب

خوب

متوسط

عالی

بد

بد

متوسط

خوب

متوسط

عالی

بد

بد

بهمن

بد

خوب

متوسط

متوسط

بد

عالی

خوب

خوب

عالی

بد

خوب

متوسط

اسفند

«مدل علم اسلامی» از دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش

 

«مدل علم اسلامی» از دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش

 

تلخیص از : بهروز رضائی منش[1]

عبدالکریم سروش در کتاب "علم چیست، فلسفه چیست" (چاپ 14، انتشارات صراط، 1379، صص 115-84) در مبحث "علم و عالم در بینش اسلامی" کوشش نموده تا با دادن اوصاف و ویژگیهایی فراگیر "علم اسلامی" را توصیف کند. اوصاف «مدل علم اسلامی» از نظر سروش به شرح زیر می باشد:

1- « وارث نبی بودن عالمان»، به استناد حدیث معتبر «العلماء ورثهُ الانبیاء» (عالمان وارثان پیامبرانند). به این فکر کنید که چه چیزی جز صفت هدایتگری است که از سوی انبیاء به عالمان به ارث می رسد؟

2- «خشیت خدا داشتن عالمان» به استناد: «انما یخشی الله من عبادهِ العلماء» (فاطر:28) (یعنی از بندگان تنها عالمان خشیت خدا را دارند) و این سخن امیرالمومنین که «و حسبک من العلم ان تخشی الله و حسبک من الجهل، ان تُعجب بعلمک» (یعنی آن که علم را علم می کند خشیت است و آن که علم را جهل می کند، عجب و خویشتن بینی است).

3- « هدایت گری علم»: به استناد «من ازدد علماً و لم یزدد هدی، فقد ازداد من الله بعداً» (یعنی هر کس علم او افزونی گیرد اما هدایت او افزون تر نشود، دوری او از خداوند بیشتر شده است). بدین معنا که اگر علمی هدایتگری نداشته باشد، علم نیست و جهل است.

4- « وحدت علم و عالم در اسلام»: در اسلام علم و عالم با هم وحدت دارند. بنابراین اگر عالم بیطرف نبود، علم هم بیطرف نخواهد بود.

5- «ذومراتب بودن علم در اسلام»: به استناد «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لکفّره او قتله»( اگر ابوذر می دانست در دل سلمان چه می گذرد، او را تکفیر می کرد یا او را می کشت). و نیز «و اذ لم یهتدوا به فسیقولون هذا افک قدیم» (احقاف:11). (یعنی وقتی که خودشان به چیزی راه نیابند، می گویند باطل است، کفر است، افسانه است). و یا امام علی (ع) به فرزندش حسین(ع) و پیش از او به حسن(ع) این امر را توصیه کرده بود: «جواهر علمی (جوهرِ علم) نزد من است که اگر من آنها را آشکار کنم به من خواهند گفت که تو بت پرستی و کسانی از مسلمانان ریختن خون مرا مباح خواهند شمرد و این کار بسیار قبیح را پسندیده خواهند دانست(المحجّه البیضاء، ج1، ص65). 

  6- «صُمت و حلم اور بودن علم اسلامی»: ما (در تفکر اسلامی) علم را علم نمی شناسیم، مگر اینکه صمت آور و حام آور باشد. پیامبر نیز فرمود: «ما جمع شیء الی شیء افضل من حلم الی علم» یعنی هیچ مقارنتی افضل از مقارنت علم و حلم نیست. و حلم همان تسامح و تحمل و زدودن تعصب است. و صمت هم سکوت و صامت بودن عالم است. و نگوید مگر از سر ضرورت و هدایتگری و نه از سر هوای نفس.

7- « علم اسلامی علم نافع» است: پیامبر(ص): نعوذ بالله من علم لا ینفع، یعنی پناه می برم از علمی که نافع نیست. امیرالمومنین (ع) نیز دربارة متقین (خطبة 184) گفته اند که: غضوا ابصارهم عمّا حرّم الله علیهم، و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم، یعنی متقین چشمان را از محرّمات می بندند و گوششان را تنها به علم نافع می دهند. پیامبر (ص) نیز فرموده اند: العلم علمان، علم علی اللسان، فذلک حجه الله عزّ و جلّ علی ابن آدم، و علم فی القلب، فذلک العلم النافع، یعنی علوم زبانی (اکتسابی) داریم و علوم قلبی (لدنی) داریم که این دومی علم نافع است(المحجه البیضاء، ج1، ص125). پس علم مضر همان علم مضل است و علم هادی همان علم نافع است.

8- «علم اسلامی قدرت تمیز حق از باطل ایجاد می کند»: قرآن کریم می فرماید: «و یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیک من ربک هو الحق» (سبا:6)؛ یعنی اهل علم خواهند یافت که آنچه بر تو نازل شده است، حق است. و نیز قرآن به ما می گوید: «شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکته و اولوا العلم قائماً بالقسط» (آل عمران:18) یعنی صاحبان علم همراه با ملائکه شهادت به وحدانیت خداوند می دهند. اگر علم چنین صفاتی را با خود نداشته باشد، علم اسلامی محسوب نمی شود و کسی هم که صرفاً این علوم را بداند و فاقد صفات یاد شده باشد عالم نامیده نمی شود. بنابراین در عالم رفته رفته گرایشی به طرف تمیز حقانیت وحی و همچنین تمیز وحدانیت خداوند پیدا شود. و همة اینها البته در همان حق یابی، در نور بودن و در هدایت بودن علم نهفته است.

9- «علم اسلامی علم ایمن است»: علی (ع) به کمیل گفت: مردم سه دسته اند یا عالم ربانی اند، یا دانشجویان راهرو نجات اند و یک دسته هم پشه های پراکنده در فضا هستند که به هر طرف باد بیاید به همان طرف می روند. سپس فرمود: « إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» یعنی در اینجا -در سینة من- علم انبوهی هست. «لو اصبت له حمله» یعنی ای کاش حاملانی برای این علم پیدا می کردم. سپس فرمود «بلی اصبت لقنا غیر مأمون علیه» بله! آدم های تیزهوش پیدا می شوند، ولی آدمهای امینی نیستند که بشود علم را به دستشان سپرد؛ امین علم نیستند.

10- «علم اسلامی تابع امیال و شهوات عالم نیست»: آن حضرت در ادامة سخنان خود به کمیل گفتند: «او منهوماً باللذه سلس القیاد للشهوه» (و یا کسانی اند که به سهولت تن به امیال خودشان می دهند.)

11- «علم تجاری یا تاجرانه یا سوداگرانه که ابزار و وسیله ای در دست ثروت اندوزان دنیاپرست است، علم اسلامی نیست»: «او مغرماً بالجمع و الادخار» (و یا ثروت اندوزان دنیاپرستند.) «کذلک یموت العلم بموت حاملیه» (که اگر چنین پیش برود دیگر علمی بر جا نخواهد ماند و با مرگ حاملان راستین اش علم خواهد مرد.)

12- «علم نوری که بصیرت آور، یقین آور و غیراکتسابی است، علم اسلامی است». امیرالمومنین (ع) دارند که : «اللهم بلی! لا تخلوا الارض من قائم لله بحجه»، یعنی آری بخدا زمین از حجت خدا خالی نمی ماند. (سپس در وصف این حجت های الهی فرمودند) : «هجم بهم العلم علی حقیقه البصیره و باشروا روح الیقین»  یعنی (این افراد کسانی هستند که) علم همراه با بصیرت به آنان هجوم می آورد (و اینان غافلگیر علم می شوند=علم لدنی و نوری و غیراکتسابی است. آنان به سراغ علم نمی روند، علم به سراغ آنان می آید، علم بر آنان می تابد و آنان را فرا می گیرد، ما در برابر این هجوم منفعلیم. بومی می شویم که او در ما نقاشی می کند و در ما اثر می گذارد). روح یقین با وی همنشین می شود. این همان معنای هدایتگری علم اسلامی است که گفتیم. زیرا نور عین هدایت است. مگر هدایت چیزی جز روشنایی و نور است. این نور ما را روشن می کند. روشن شد! این همان معنای علم خشیت آور است. چون وقتی بر فرد هجوم می آورد فرد در برابر عظمتش کاری نمی تواند کند جز اینکه به زانو بیافتد و به سجده بیافتد و به گریستن بپرداز و به سکوت در آید و از دیدن آنچه (جمالی) که می بیند مبتهج شود. (این افراد تنها خور هم هستند!!!). امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: لیس العلم بالتعلّم، انّما هو نور بقع فی قلب من یرید الله تبارک و تعالی ان یهدیه. یعنی «علم زیاد خواندن نیست، بلکه نوری است که خداوند در دل بعضی از افراد می افکند تا هدایت را نصیب آنان کند. (شیخ بهایی این حدیث را در داستان ملاقات «عنوان بصری» با امام صادق (ع) بیان کرده است). اگر این علوم رسمی و رایج، روح ما را سراپا طلب و وجود ما را سراپا چشم نکنند، آن نور در ما نخواهد تابید. و اگر این قیل و قالها گوش را از شنودن نوای آن محبوب باز دارند، حقا که جهلی و خلائی از آن بالاتر نخواهد بود.

 

 

 به قول شیخ بهایی:

علمِ رسمی، سر به سر قیل است و قال-------- نه از او کیفیتی حاصــل، نه حـــال

عـلم   نبود   غیر   علم  عاشــــقی---------  ما بقی   تلبــیس   ابلیــس  شــقی

دل که  فارغ  شد  ز  مهر  آن  نگار ---------  سنگ استنجای شـیطانش  شـــمـار

وین  علوم  و  این  خیالات  و  صور --------  فضلة  شــیطان بود بر آن  حـــجر

شرم  بادت  زانکه  داری،  ای دغل! ---------- سنـگِ  استـنجای  شـیطان  در بغل

چند  چند  از  حکمتِ  یونانـیان  ----------  حکمتِ  ایمانیان   را  هـم  بـخوان

لوح دل از رجسِ شیطانی بشـوی -----------  ای مدرس! درسِ عشقی  هم بگوی

از اینجاست که موضع و موقعیت همة علوم رایج از فلسفه تا فیزیک، در اسلام دانسته می شود. فضای ضمیر اگر روشن شد، این علوم رسمی هم منور و معطر می شود. و اگر فضای ضمیر ظلمانی بود، این علوم زبانی هم جز بر ظلمت نمی افزایند. اگر علوم نور نیاورند، اگر موجب تاریکی باشند، اگر ذره ای از غرور صاحب این علوم کم نشده باشد، ذره ای صمت و هدایت به او افزوده نشده باشد، ذره ای روشنایی در او پیدا نشده باشد، و به قول مولانا اگر این علوم بجای اینکه مرکب او باشند، راکب او و سوار او شوند و او را سنگین بارتر کنند، آنجاست که نام علم نهادن بر آنها جائز نیست. هر چه هستند «علم» نامیده نمی شوند؛ باری هستند بر دل یا تفریحی و بازی ای هستند برای اهل دنیا، و یا مشغله ای هستند برای ذهن بازیگر. اما راهگشا و جانفزا و هدایت بخش و طهارت زا و مایة سبک سیری (راحت پرواز روح کردن) و روشن روانی هرگز نیستند. آن علوم از جنس تقلیدند نه تحقیق. برای فروش اند نه آوای سروش. و پیداست که آنچه در صاحب (آن) ایجاد می کنند جز توقع و جز تکبر و جز خودنمایی و مشتری یابی هیچ نیست.

در حالی که  می دانیم "علم غربی" بر اساس آرای بیکن و نیچه دارای اوصافی چون  نیروطلبی و خواست قدرت و چیرگی و سلطه است و در نسبت به اخلاق و  ارزش بی طرف است و نسبت به آنها استقلال دارد. غربیان به جسمِ علم و علمِ جسم قانع اند و ما مسلمین باید به چشمِ علم و علمِ چشم بیاندیشیم:

علم های «اهلِ دل»  حمّالـشان ----- علم های «اهلِ تن»  اَحمالشان (مثنوی، دفتر اول، بیت 3452)

هین مکش بهرِ هوی آن بارِ علم ------ تا ببینی در درون انبارِ علم (مثنوی، دفتر اول، بیت 3457).



[1] . استادیار دانشگاه علامه طباطبائی rezaeemanesh@gmail.com

متولد چه ماهی با چه ماهی ازدواج کنه؟


ماه تولد من با کدام ماه تولد سازگاری دارد؟

خوب و بد بودن ماههای تولد افراد با یکدیگر  قابل استفاده برای ازدواج و رفاقت و شراکت

اسفند

 

بهمن

دی

آذر

آبان

مهر

شهریور

مرداد

تیر

خرداد

اردیبهشت

فروردین

 

متوسط

بد

بد

عالی

بد

عالی

بد

خوب

متوسط

بد

متوسط

خوب

فروردین

خوب

بد

عالی

متوسط

خوب

متوسط

خوب

عالی

عالی

متوسط

متوسط

متوسط

اردیبهشت

بد

عالی

خوب

عالی

متوسط

عالی

متوسط

عالی

متوسط

خوب

متوسط

بد

خرداد

عالی

متوسط

خوب

بد

متوسط

عالی

عالی

خوب

خوب

متوسط

عالی

متوسط

تیر

خوب

خوب

متوسط

متوسط

متوسط

خوب

متوسط

خوب

خوب

عالی

عالی

خوب

مرداد

خوب

متوسط

خوب

بد

متوسط

خوب

عالی

متوسط

عالی

متوسط

خوب

بد

شهریور

عالی

بد

متوسط

عالی

متوسط

خوب

خوب

خوب

عالی

عالی

خوب

عالی

مهر

بد

بد

بد

متوسط

بد

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

خوب

بد

آبان

متوسط

عالی

متوسط

عالی

متوسط

عالی

بد

متوسط

بد

عالی

متوسط

عالی

آذر

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

بد

متوسط

خوب

متوسط

خوب

خوب

عالی

بد

دی

خوب

خوب

متوسط

عالی

بد

بد

متوسط

خوب

متوسط

عالی

بد

بد

بهمن

بد

خوب

متوسط

متوسط

بد

عالی

خوب

خوب

عالی

بد

خوب

متوسط

اسفند




طالع بینی ازدواج(متولد چه ماهی با چه ماهی ازدواج کنه؟)

 

پیوند زناشویی فروردین با سایر ماه ها
-------------------------------------------------
فروردین با فروردین : ( خوب ) سازگاری مثبت واقع بینی و آگاهی به صفات مثبت یکدیگر


فروردین با اردیبهشت: (متوسط) خودپسندی و میل به حاکمیت از ویژگی های مشترکشان می باش
د


فروردین با خرداد : (بد ) پر جنب و جوش بی قرار تنوع طلب و سرکش


فروردین با تیر : ( متوسط ) برون گرا ایده آلیست امکان مشکل وجود دارد


فروردین با مرداد : (خوب ) پیوند موفقی خواهد بود چون هماهنگی وجود دارد


فروردین با شهریور : ( بد ) یکی پاک سرشت و انسان دوست دیگری جسور و جاه طلب


فروردین با مهر : ( بسیار خوب ) افرادی منصف و معتقد به تساوی حقوق زن و مرد


فروردین با آبان : ( بد ) آزادیخواه سلطه گر خواهان تنهایی و درون گرا


فروردین با آذر : ( عالی ) کم ترین اختلاف و هیاهو از مشخصات بارزشان است


فروردین با دی : (بد ) تفاهم چندانی با هم ندارند مرموز و محافظه کار می باشند


فروردین با بهمن : ( بد ) سلطه گر آرمان گرا موقعیت درک یکدیگر را ندارند


فروردین با اسفند : ( متوسط ) با مشکل مواجه است ممکن است پیوند خوبی باشد

منبع:اینترنت

 


کی با کی خوبه ازدواج کنه؟


پیوند زناشویی اردیبهشت با سایر ماه ها
---------------------------------------------


اردیبهشت با فروردین : (متوسط ) ممکن است مشکل داشته باشند قابل حل شدن است


اردیبهشت با اردیبهشت : ( متوسط ) نسبتا خودرای و لجباز هستند ممکن است مشکل پیش بیاید


اردیبهشت با خرداد : ( متوسط ) تیزهوش کنجکاو و چندان با هم سازگار نیستند


اردیبهشت با تیر : ( بسیار خوب ) خانواده دوست خونگرم پیوندی محکم و استوار


اردیبهشت با مرداد : ( بسیار خوب ) عاشق پیشه با صداقت وفادار پیوندی مملو از آرامش


اردیبهشت با شهریور : ( خوب ) جوانمرد باسخاوت مددکار و بدون مشکل


اردیبهشت با مهر : ( متوسط ) اهل اعتدال معاشرتی خونسرد و کمی حسادت


اردیبهشت با آبان : ( خوب ) آرمانگرا بلندپرواز همراه با جاذبه و اقتدار و ناسازگار


اردیبهشت با آذر : ( متوسط ) جسور بی پروا نیازمند با آزادی و بدون تفاهم


اردیبهشت با دی : ( بسیار خوب ) با ثبات راز نگه دار پیوندی مستحکم و پابرجا


اردیبهشت با بهمن : ( بد ) کنجکاو آزادیخواه و آرمانگرا و ایده متفاوت از یکدیگر


اردیبهشت با اسفند : ( خوب ) اشخاصی تودار و بسیار محتاط و توانایی سازگاری را دارند


پیوند زناشویی خرداد با سایر ماه ها
---------------------------------------


خرداد با فروردین : ( بد ) افرادی پر جنب و جوش و بی قرار ناسازگار و بدون تفاهم


خرداد با اردیبهشت : ( متوسط ) تیزهوش کنجکاو تنوع طلب چندان با هم سازگار نیستند


خرداد با خرداد : ( خوب ) مشورت پذیر با استدلال توانا در برطرف کردن مشکلات


خرداد با تیر : ( متوسط ) با روحیه تنوع طلب و بی قرار خودشان می توانند باعث ایجاد مشکلات شوند


خرداد با مرداد : ( بسیار خوب ) زوجی جذاب و اجتماعی با صفات مشترک فراوان


خرداد با شهریور : ( متوسط ) چندان ذوق و شوقی در روابطشان وجود ندارد


خرداد با مهر : ( بسیار خوب ) خونسرد با سلیقه هنر دوست و بسیار با نشاط می باشند


خرداد با آبان : ( متوسط ) برای رسیدن به خوشبختی باید یکدیگر راتحمل کنند


خرداد با آذر : ( بسیار خوب ) سرشار از ذوق و شوق برای زندگی مشترک


خرداد با دی : ( خوب ) خویشتندار سیاستمدار و از سازگاری مناسب برخوردارند


خرداد با بهمن : ( بسیار خوب ) با روحیه انسان دوستی و همیشه آماده کمک به همدیگر


خرداد با اسفند : ( بد ) خیالباف رویا پرداز مرموز عدم تفاهم با همدیگر

پیوند زناشویی تیر با سایر ماه ها
--------------------------------------

تیر با فروردین : (متوسط ) برون گرا ایده آلیست امکان مشکل وجود دارد


تیر با اردیبهشت : ( بسیار خوب ) نقطه اشتراک فراوانی با یکدیگر دارند


تیر با خرداد : ( متوسط ) یکی آرام و مهربان دیگری پرشور و با انرژی


تیر با تیر : ( خوب ) علی رغم اختلاف سلیقه پیوند خوبی می باشد


تیر با مرداد : ( خوب ) خصوصیات مشترک زیاد و ازدواجی موفق


تیر با شهریور:(بسیار خوب) یکی مهارت فراوان در امورمالی و دیگری حسابگر و صرفه جو و هماهنگ


تیر با مهر : ( بسیار خوب ) هر دو مهربان انسان دوست و توانمند


تیر با آبان : ( متوسط ) در مسائل مالی اختلاف نظر دارند ولی در سایر مسائل هماهنگ می باشند


تیر با آذر : (بد ) یکی اجتماعی و اهل گردش و سفر دیگری متمایل به رکن خانواده


تیر با دی : (خوب ) از نظر مالی اخلاقی و روابط هماهنگ هستند بنابراین پیوندی موفق میشود


تیر با بهمن : ( متوسط ) ازدواج میتواند شکل بگیرد اما به سعی و کوشش نیاز دارد


تیر با اسفند : ( بسیار خوب ) پیوندی بسیار خوب همراه عشق و علاقه با تفاهم کامل


پیوند زناشویی مرداد با سایر ماه ها
-------------------------------------------

مرداد با فروردین : ( خوب ) پیوند موفقی خواهد بود چون هماهنگی وجود دارد


مرداد با اردیبهشت : ( بسیار خوب ) مهربان و خانواده دوست ازدواجی موفق و پایدار


مرداد با خرداد : ( بسیار خوب ) اجتماعی خونگرم همراه با سازگاری مثبت


مرداد با تیر : ( خوب ) اختلاف سلیقه زیادی با هم ندارند موقعیت همدیگر را درک می کنند


مرداد با مرداد : ( خوب ) صفات مشترک خوب باعث تقویت پیوندشان خواهد بود


مرداد با شهریور : ( متوسط ) یکی منضبط و قانونمند دیگری پرشور و زیباپسند


مرداد با مهر : ( خوب ) در پی برقراری آرامش و ملایمت همراه با منطق در زندگی هستند


مرداد با آبان : (متوسط ) یکی وفادار و قابل اعتماد دیگری عاشق ستایش دیگران


مرداد با آذر : ( متوسط ) یکی پر شور و هیجان دیگری دنبال آزادی و استقلال


مرداد با دی :( متوسط ) به دلیل داشتن حق مشترک برتری جویی شاید دچار اختلاف شوند


مرداد با بهمن : (خوب ) هر دو آرمانگرا و ایده آلیست پیوندی موفق خواهد بود


مرداد با اسفند : ( خوب )با هماهنگی بسیار مناسب در برآوردن نیازهای عاطفی یکدیگر


پیوند زناشویی شهریور با سایر ماه ها
---------------------------------------------


شهریور با فروردین : (بد ) یکی پاک سرشت انسان دوست دیگری جسور و جاه طلب


شهریور با اردیبهشت : ( خوب ) صفات مشترک خوب نظیر جوانمردی و نجابت


شهریور با خرداد : (متوسط ) یکی عاطفی و عاشق پیشه دیگری با نظم و برنامه مشخص


شهریور با تیر : ( بسیار خوب ) در امور مالی هماهنگ و با صفات مشترک فراوان


شهریور با مرداد : ( متوسط ) نسبتا لجباز و خودرای شاید با مشکل مواجه شوند


شهریور با شهریور : ( بسیار خوب ) هر دو صمیمی و صادق و با محبت می باشند


شهریور با مهر : ( خوب ) مشورت پذیر با منطق و در برطرف کردن مشکلات توانا


شهریور با آبان : ( متوسط ) جسور و بی پروا . سرشار از انرژی و بلند پرواز


شهریور با آذر : ( بد ) تنوع طلب خواهان استدلال در ایجاد نظم و انضباط دچار مشکل هستند


شهریور با دی : ( خوب ) یک ازدواج خوب همراه با زندگی سرشار از محبت


شهریور با بهمن : ( متوسط ) چنین پیوندی با سعی و کوشش می تواند خوب باشد


شهریور با اسفند :( خوب ) بسیار با صبر و حوصله هستند که باعث تفاهم در زندگی می شود

پیوند زناشویی مهر با سایر ماه ها ----------------------------------------

مهر با فروردین : (بسیار خوب ) خونگرم و مهربان معتقد به تساوی حقوق زن و مرد


مهر با اردیبهشت : ( خوب ) انسان هایی هستند که تمایل زیادی به حفظ آرامش و اعتدال دارند


مهر با خرداد : (بسیار خوب ) آدم هایی حسابگر خونگرم تفاهم مناسبی با هم دارند


مهر با تیر : ( بسیار خوب ) اهل رفت و آمد و معاشرت با دیگران و بسیار شکیبا


مهر با مرداد : ( خوب ) در پی برقراری آرامش و ملایمت همراه با منطق در زندگی هستند


مهر با شهریور : ( خوب ) پیوندی موفق چون منصف عادل و با سلیقه می باشند


مهر با مهر : ( خوب ) به دلیل اشتراکات زیادی که دارند می توانند موفق باشند


مهر با آبان : ( متوسط ) اگرچه خالی از دردسر نیستند اما می توانند موفق باشند


مهر با آذر : ( بسیار خوب ) دارای خصیصه هایی مثل محبت درستکاری و مسئولیت پذیری می باشند


مهر با دی : ( متوسط ) نسبتا خودرای بلندپرواز . ممکن است با مشکل روبرو شوند


مهر با بهمن : ( بد ) پر جنب و جوش بی قرار تنوع طلب و سرکش


مهر با اسفند : (بسیار خوب ) پیوندی موفق چون از نظر عاطفی با هم سازگار و هماهنگ هستند


پیوند زناشویی آبان با سایر ماه ها
--------------------------------------------

آبان با فروردین : ( بد ) آزادی خواه سلطه گر خواهان تنهایی و درون گرا


آبان با اردیبهشت : ( خوب ) آرمانگرا بلند پرواز همراه با جاذبه و اقتدار و ناسازگاری


آبان با خرداد : (متوسط ) برای رسیدن به خوشبختی باید یکدیگر را تحمل کنند


آبان با تیر : (متوسط ) در مسائل مالی اختلاف نظر دارند ولی در سایر موارد هماهنگ می باشند


آبان با مرداد : ( متوسط ) یکی وفادار و قابل اعتماد و دیگری عاشق ستایش دیگران


آبان با شهریور : ( متوسط ) جسور بی پروا سرشار از انرژی و بلند پرواز


آبان با مهر : ( متوسط ) اگرچه خالی از دردسر نیستند اما میتوانند موفق باشند


آبان با آبان : ( بد ) مستعد به خشمگین شدن و از کوره در رفتن در نتیجه پیوندی همراه با مشکلات


آبان با آذر : ( متوسط ) یکی سختگیر در مسائل دیگری سرشت پویا و جدی دارد


آبان با دی : ( بد ) هر دو دارای خصلت سلطه طلبی و سختگیرانه می باشند


آبان با بهمن : ( بد ) یکی با احساس و عاطفه دیگری سلطه جو و خواهان کسب برتری


آبان با اسفند : (بد ) یکی آرمان گرا و عاشق پیشه و دیگری با اعتماد به نفس کافی


پیوند زناشویی آذر با سایر ماه ها
----------------------------------------


آذر با فروردین : (عالی ) کم ترین اختلاف و هیاهو از مشخصات بارزشان است


آذر با اردیبهشت : (متوسط ) جسور بی پروا نیازمند به آزادی و بدون تفاهم


آذر با خرداد: ( بسیار خوب ) سرشار از ذوق و شوق برای زندگی مشترک


آذر با تیر: ( بد ) یکی اجتماعی و اهل گردش و سفر دیگری متمایل به رکن خانواده


آذر با مرداد : (متوسط ) یکی پر شور و هیجان دیگری دنبال آزادی و استقلال


آذر با شهریور: (بد ) تنوع طلب خواهان استقلال در ایجاد نظم و انضباط دچار مشکل هستند


آذر با مهر : ( بسیار خوب ) دارای خصیصه هایی مثل محبت درستکاری و مسئولیت پذیر می باشد


آذر با آبان : ( متوسط ) یکی سختگیر در مسائل دیگری سرشت پویا و جدی دارد


آذر با آذر: ( بسیار خوب ) پیوندی بسیار مطلوب توام با سعادت و خوشبختی


آذر با دی : ( متوسط ) خصوصیاتی نسبتا متفاوت دارند باید خویشتن دار باشند


آذر با بهمن : ( بسیار خوب ) از موفق ترین پیوند های زناشویی خواهد بود چون مثبت گرا هستند


آذر با اسفند : ( متوسط ) یکی با صراحت لهجه و سخنان کنایه آمیز و دیگری بسیار عاطفی می باشد

پیوند زناشویی دی با سایر ماه ها
----------------------------------------


دی با فروردین : (بد ) تفاهم چندانی با هم ندارند. مرموز و محافظه کار می باشند


دی با اردیبهشت : ( بسیار خوب) با ثبات راز نگه دار پیوندی مستحکم و پابرجا


دی با خرداد : ( خوب ) خویشتندار سیاستمدار و از سازگاری مناسب برخوردارند


دی با تیر : (خوب ) از نظر مالی و اخلاقی و روابط هماهنگ هستند


دی با مرداد : (متوسط ) به دلیل داشتن حس مشترک برتری جویی شاید دچار اختلاف شوند


دی با شهریور : ( خوب ) یک ازدواج خوب همراه با زندگی سرشار از محبت


دی با مهر : ( متوسط ) نسبتا خودرای و بلند پرواز ممکن است با مشکل روبرو باشند


دی با آبان : ( بد ) هردو دارای خصلت سلطه طلبی و سختگیرانه می باشند


دی با آذر : ( متوسط ) خصوصیاتی نسبتا متفاوت دارند باید خویشتندار باشند


دی با دی : (متوسط ) خصوصیات مشترک باعث شادابی یا یکنواختی زندگی مشترک آنها می شود


دی با بهمن : ( متوسط ) یکی محتاط و محافظه کار دیگری سختگیر و جدی


دی با اسفند : ( متوسط ) یکی اهل حساب و کتاب دیگری احساساتی و عاشق پیشه


پیوند زناشویی بهمن با سایر ماه ها
-------------------------------------------


بهمن با فروردین : ( بد ) سلطه گر آرمان گرا موقعیت درک یکدیگر را ندارند


بهمن با اردیبهشت : ( بد ) کنجکاو آزادی خواه و آرمان گرا و ایده متفاوت از یکدیگر


بهمن با خرداد : ( بسیار خوب ) با روحیه انسان دوستی و همیشه آماده کمک به همدیگر


بهمن با تیر : ( متوسط ) ازدواج می تواند شکل بگیرد اما به سعی و کوشش نیاز دارد


بهمن با مرداد : ( خوب ) هردو آرمان گرا و ایده آلیست پیوندی موفق خواهد بود


بهمن با شهریور : ( متوسط ) چنین پیوندی با سعی و کوشش می تواند خوب باشد


بهمن با مهر : ( بد ) پر جنب و جوش بیقرار تنوع طلب و سرکش


بهمن با آبان : ( بد ) یکی با احساس و عاطفه دیگری سلطه جو و خواهان کسب برتری


بهمن با آذر : ( بسیار خوب ) از موفق ترین پیوند های زناشویی خواهد بود چون مثبت گرا هستند


بهمن با دی : (متوسط ) یکی محتاط و محافظه کار دیگری سختگیر و جدی


بهمن با بهمن : ( خوب ) پیوندی بسیار موفق توانا در امور مختلف


بهمن با اسفند : (خوب) یکی روشنفکر و اهل منطق و دیگری با احساس و عاطفه و مکمل همدیگر


پیوند زناشویی اسفند با سایر ماه ها
------------------------------------------
-


اسفند با فروردین : ( متوسط ) با مشکل مواجه است ممکن است پیوند خوبی باشد


اسفند با اردیبهشت : ( خوب ) اشخاصی تو دار و بسیار محتاط و توانایی سازگاری را دارند


اسفند با خرداد : (بد ) خیال باف و رویاپرداز مرموز و عدم تفاهم با همدیگر


اسفند با تیر : ( بسیار خوب ) پیوندی بسیار خوب همراه عشق و علاقه و با تفاهم کامل


اسفند با مرداد : (خوب ) هماهنگی بسیار مناسب در برآوردن نیازهای عاطفی یکدیگر


اسفند با شهریور : ( خوب ) بسیار با صبر و حوصله هستند که باعث تفاهم در زندگی میشوند


اسفند با مهر : ( بسیار خوب ) پیوندی موفق چون از نظر عاطفی با هم سازگار و هماهنگ هستند


اسفند با آبان : ( بد ) یکی آرمان گرا و عاشق پیشه دیگری با اعتماد به نفس کافی


اسفند با آذر : ( متوسط) یکی با صراحت لهجه و سخنان کنایه آمیز و دیگری بسیار عاطفی میباشد


اسفند با دی : ( متوسط ) یکی اهل حساب و کتاب دیگری احساساتی و عاشق پیشه


اسفند با بهمن : ( خوب ) یکی روشن فکر و اهل منطق دیگری با احساس و عاطفه و مکمل همدیگر


اسفند با اسفند : ( بد ) به خاطر زودرنجی و حساس بودن ممکن است مشکلاتی پیش بیاید

 

 

قرار شده است برای هر یک از معضلات اجتماعی ایران یک وزارت خانه تشکیل شود!!!


پیشنهاد تاسیس وزارتخانه ازدواج و طلاق 

نماینده شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس گفت: در زمینه مسئله طلاق و ازدواج طرح جامع و کارشناسی شده تنظیم و به مجلس ارائه خواهد شد که وزارتخانه و سازمانی با عنوان وزارتخانه طلاق و ازدواج تشکیل شود.

ابراهیم نکو در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر راه اندازی چنین وزارتخانه ای اظهار داشت: متاسفانه در خصوص مسئله ازدواج و طلاق تاکنون هیچ سازمان یا وزارتخانه ای بطور مستقل نتوانسته اند اقدامی در راستای جلوگیری از میزان طلاقهای بی رویه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص لوایحی تنظیم و به مجلس ارائه خواهد شد، افزود: امروز ما در خصوص مسئله ازدواج و طلاق، خیلی غافل شده ایم و همین غفلت منجر به افزایش میزان طلاق نسبت به ازدواج شده و این آمار برای یک کشور اسلامی خوشایند نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نباید از برخی واقعیتهای امروز جامعه که بنیان خانواده ها را سست و در نتیجه منجر به طلاق می شود، غافل شد و کوتاهی کرد.

این مسئول ادامه داد: نمایندگان مجلس به عنوان قانون گذار در خانه ملت در آینده باید پاسخگوی فرزندان طلاق باشند و قطع یقین آنان در آینده ما را به شدت باز خواست خواهند کرد.

نامه تاریخی استالین به پیشه وری

به مناسبت سالگرد ۲۱ آذر ۱۳۲۴

نامه تاریخی استالین به پیشه وری


به رفیق پیشه ورى

بنظر میرسد شما دربررسى وضع داخلى ایران و همچنین بُعد بین المللى مسئله دچار اشتباه شده اید.

اولا: شما میخواهید تمام خواست هاى انقلابى خلق آذربایجان فورا برآورده شوند. و لیکن شرایط فعلى، تحقق این برنامه را غیر ممکن میسازد. لنین خواست هاى انقلابى را بصورت خواست هاى عملى تکرار میکنم: بصورت خواست هاى عملى مطرح میکرد و این کار را زمانى انجام میداد که کشور در حال گذار از تجربه یک بحران انقلابى در اثر جنگى ناموفق با دشمنى خارجى باشد. این وضع در سال ١٩٠٥ هنگام جنگ ناموفق با ژاپن و در سال ١٩١٧ هنگام جنگ ناموفق با آلمان موجود بود. اینجا شما میخواهید از لنین پیروى کنید. این، چیزى بسیار خوب و قابل تحسین است.

اما وضع کنونى ایران کاملا فرق میکند. در ایران هیچ وضع عمیقا انقلابى موجود نیست. در ایران تعداد کارگران کم است و آنها سازماندهى خوبى ندارند. دهقانان ایران هنوز فعالیت جدى از خود نشان نمیدهند. ایران در حال جنگى بر علیه دشمن خارجى نیست که باعث تضعیف دایره هاى انقلابى (حکومتى؟ -مترجم) از طریق یک شکست نظامى شود. نتیجتا در ایران شرایطى که کارآمد بودن تاکتیک هاى سال هاى ١٩٠٥ و ١٩١٧ را تائید کند موجود نیست.

ثانیا: مطمئنا اگر قواى شوروى در ایران باقى میماندند شما میتوانستید روى موفقیت در امر خواست هاى انقلابى خلق آذربایجان حساب کنید. اما ما دیگر نمیتوانستیم نیروهاى شوروى رادر ایران نگهداریم و آن هم در وهله نخست بدین سبب که ادامه حضور آنها در ایران بنیاد سیاست هاى آزادسازانه ما در اروپا و آسیا را مختل میکرد. بریتانیائى ها و آمریکائى ها به ما گفتند اگر نیروهاى شوروى میتوانند در ایران بمانند در آنصورت چرا نیروهاى بریتانیا در مصر، سوریه، اندونزى، یونان و بهمین ترتیب نیرو هاى آمریکا در چین، ایسلند و دانمارک نتوانند بمانند. از این جهت ما تصمیم گرفتیم نیروهارا از ایران و چین بیرون ببریم تا اینکه این بهانه را از دست بریتانیائى ها و آمریکائیها بگیریم، جنبش آزادیبخش در مستعمرات را دامن بزنیم و بدین ترتیب سیاست آزاد سازى خود را حق بجانب تر و موثر تر نمائیم.

ثالثا: با این تفاسیر در رابطه با وضع ایران میتوان چنین نتیجه گیرى کرد: در ایران بحران عمیق انقلابى وجود ندارد. در ایران اوضاع جنگى با دشمنان خارجى موجود نیست که در نتیجه یک شکست نظامى ارتجاع تضعیف شود و باعث بحران گردد. تا مدتى که قواى شوروى در ایران بودند شما فرصت دامن زدن به مبارزه در آذربایجان و سازماندهى یک نهضت گسترده دمکراتیک با خواست هاى همه جانبه را دارا بودید. اما نیروهاى ما میبایست ایران را ترک میکردند و چنین هم کردند. آنچه در ایران میبینیم چیست؟ ما در اینجا شاهد نزاعى بین حکومت قوام و دوایر طرفدار انگلیس ایران هستیم که نماینده ارتجاعى ترین عناصر ایران هستند. قوام در گذشته هر قدر هم که ارتجاعى بوده باشد، باید امروزه براى حفظ خود و حکومتش بعضى اصلاحات دمکراتیک را انجام داده و حمایت نیروهاى دمکراتیک ایران را جلب کند. تاکتیک ما در چنین شرایطى چه باید باشد؟ بنظر من ما باید از این نزاع استفاده کنیم تا اینکه از قوام امتیاز بگیریم، از او حمایت کنیم تا نیروهاى طرفدار انگلیس را منزوى نمائیم و زمینه اى براى ادامه دمکراتیزه کردن ایران را مهیا کنیم. تمام توصیه هاى ما به شما مبتنى بر این تشخیص است. البته در پیش گرفتن تاکتیک دیگرى هم ممکن بود: تف کردن به همه چیز، قطع رابطه با قوام و با این ترتیب تضمین پیروزى مرتجعین طرفدار انگلیس. اما این دیگر نه یک تاکتیک بلکه حماقت میبود. این درواقع خیانت به امر خلق آذربایجان و دمکراسى ایرانى میبود.

رابعا: طورى که شنیده ام شما میگوئید که ما شما را ابتدا به عرش اعلا بردیم و سپس به قعر ادنى پرت کرده به شما بى احترامى نمودیم. اگر این شنیده هایم درست باشد، براى ما جاى تعجب است. واقعا چه اتفاقى افتاده است؟ در اینجا ما تکنیکى را بکار برده ایم که هر انقلابى با آن آشناست. در هر شرایطى که شبیه شرایط امروز ایران باشد، اگر کسى بخواهد حد اقل معینى از طلب هائى را از حکومت بدست آورد، در آنصورت جنبش باید به راه خود ادامه دهد، از خواست هاى حد اقل فراتر رود و خطرى (فشارى، -مترجم) براى حکومت ایجاد کند تا اینکه دادن امتیاز از سوى حکومت تامین گردد. اگر شما خیلى پیش نمیرفتید در شرایط کنونى ایران نمیتوانستید به اهدافى (امتیازاتى، -مترجم) نائل شوید که حکومت قوام امروزه ناچار به تامین آن است. قانون جنبش انقلابى همین است. بى حرمتى به شما اصلا و ابدا مطرح نیست. بسیار عجیب است که شما تصور میکنید ما شما را آلوده به لکه ننگ و بى احترامى کرده ایم. بر عکس، اگر شما عاقلانه رفتار کنید و با حمایت معنوى ما خواهان قانونى شدن وضع واقعى و فعلى در آذربایجان شوید در آنصورت هم آذرى ها و هم ایران به شما بعنوان پیشاهنگ جنبش مترقى و دمکراتیک در خاورمیانه احترام خواهد گذاشت.

ى. استالین

چیستی کارمند یا کارمند شناسی فلسفی


 
تعریف جامع و کامل از کارمند
کارمند موجودی است گوش به زنگ که مدام مال و اموال دیگران را می شمارد. 
دائم به فکر کار دوم است. 
از غذا همیشه ناراضی است . 
جملاتش شرطی بوده و معمولا با " اگر من اینطور بودم، اگر اینجوری بود، اگر مجرد بودم و اگر ...." شروع می گردد ولی به هیچ چیز مثبت قابل لمسی ختم نمی شود. 
همیشه دوستانی دارد که موفق و پولدار شده اند. 
حسرت گذشته را می خورد که چرا زمین و ملک و طلا نخریده (بعد از هر افزایش ناگهانی یادش می افتد).  
ناراحتی کم پولی و زندگی سخت خود را با دیدن در باز دستشویی به سرعت فراموش می کند و خیلی خوشحال می شود. 
همیشه دیر می رسد (به هر چیزی که فکر کنی) . 
بازنده هر معامله خارج از محل کار خود است.(هارت و هورتش مال همکارانش است). 
برای سلامتیش خیلی احتیاط می کند اما همیشه شکم دارد، کمر درد دارد و کچل می شود. 
اگر دست به کار بزرگی بزند مثلا یک ماشین با کلاس بگیرد تا مدت ها هر ماه کم می آورد. 
هنوز کلاس زبان می رود. 
هی می خواهد از مملکتش برود ولی هی شرایط سخت تر می شود. 
معلوم نیست در زندگی در چه چیزی استعداد دارد و یا علاقه مند چیست (بسته به شرایط و جو حاکم، علایق و استعدادش در حال تغییر است). 
با دیدن یک ساختمان شیک همیشه به این موضوع فکر می کند که اگر این ساختمان مال خودش بود دیگر هیچوقت کار نمی کرد ( و خیلی سریع تعداد واحدها در هر طبقه ضربدر تعداد طبقات ضربدر حدود مبلغ اجاره هر واحد).  
هر زمانی که به کارمند مراجعه کنی می خواهد تا آخر سال (همان سالی که به او مراجعه کردی) از شرکت برود و تو و همه آدم های ذلیل را به حال خودش بسپارد. و تو  هم مدت ها به خاطر حرفهاش احساس پوچی و ذلالت میکنی!!!   
تمام هم و غمش اینست که چرا از توانایی ها و استعدادش استفاده نمی شود. 
فکر می کند با هر چای سبز کیسه ای که می خورد چه خدمتی به سلامتی بدنش می کند