روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

به فانیات تکیه نکنید


می گویند: روزی مولانا ،شمس تبریزی را به خانه اش دعوت کرد. شمس به خانه ی جلال الدین رومی رفت و پس از این که وسائل پذیرایی میزبانش را مشاهده کرد.
از او پرسید: آیا برای من شراب فراهم نموده ای؟ مولانا حیرت زده پرسید: مگر تو شراب خوارهستی؟!
شمس پاسخ داد: بلی.
مولانا: ولی من از این موضوع اطلاع نداشتم!!
ـ حال که فهمیدی برای من شراب مهیا کن.
ـ در این موقع شب، شراب از کجا گیر بیاورم؟!
ـ به یکی از خدمتکارانت بگو برود و تهیه کند.
با این کار آبرو و حیثیتم بین خدام از بین خواهد رفت.
پس خودت برو و شراب خریداری کن.
در این شهر همه مرا میشناسند، چگونه به محله نصاری نشین بروم و شراب بخرم؟!
ـ اگر به من ارادت داری باید وسیله راحتی مرا هم فراهم کنی چون من شب ها بدون شراب نه میتوانم غذا بخورم، نه صحبت کنم و نه بخوابم.
 
مولوی به دلیل ارادتی که به شمس دارد خرقه ای به دوش می اندازد، شیشه ای بزرگ زیر آن پنهان میکند و به سمت محله نصاری نشین راه می افتد.تا قبل از ورود او به محله مذکور کسی نسبت به مولوی کنجکاوی نمیکرد اما
همین که وارد آنجا شد مردم حیرت کردند و به تعقیب وی پرداختند. آنها
دیدند که مولوی داخل میکده ای شد و شیشه ای شراب خریداری کرد و پس از
پنهان نمودن آن از میکده خارج شد.
 
هنوز از محله مسیحیان خارج نشده بود که گروهی از مسلمانان ساکن آنجا، در
قفایش به راه افتادند و لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده شد تا اینکه مولوی به جلوی مسجدی که خود امام جماعت آن بود و مردم همه روزه در آن به او اقتدا می کردند رسید. در این حال یکی از رقیبان مولوی که در جمعیت حضور داشت فریاد زد: "ای مردم! شیخ جلاالدین که هر روز هنگام نماز به او
اقتدا میکنید به محله نصاری نشین رفته و شراب خریداری نموده است." آن مرد این را گفت و خرقه را از دوش مولوی کشید. چشم مردم به شیشه افتاد. مرد ادامه داد: "این منافق که ادعای زهد میکند و به او اقتدا میکنیداکنون شراب خریداری نموده و با خود به خانه میبرد!" سپس بر صورت جلال الدین رومی آب دهان انداخت و طوری بر سرش زد که دستار از سرش باز شد و
بر گردنش افتاد. زمانی که مردم این صحنه را دیدند و به ویژه زمانی که
مولوی را در حال انفعال و سکوت مشاهده نمودند یقین پیدا کردند که مولوی
یک عمر آنها را با لباس زهد و تقوای دروغین فریب داده و درنتیجه خود را
آماده کردند که به او حمله کنند و چه بسا به قتلش رسانند. در این هنگام
شمس از راه رسید و فریاد زد: "ای مردم بی حیا! شرم نمیکنید که به مردی
متدین و فقیه تهمت شرابخواری میزنید، این شیشه که میبینید حاوی سرکه است. زیرا که هرروز با غذای خود تناول میکند.
رقیب مولوی فریاد زد: "این سرکه نیست بلکه شراب است."
شمس در شیشه را باز کرد و در کف دست همه ی مردم از جمله آن رقیب قدری از محتویات شیشه ریخت و بر همگان ثابت شد که درون شیشه چیزی جز سرکه نیست.
رقیب مولوی بر سر خود کوبید و خود را به پای مولوی انداخت، دیگران هم دست های او را بوسیدند و متفرق شدند. آنگاه مولوی از شمس پرسید: برای چه امشب مرا دچار این فاجعه نمودی و مجبورم کردی تا به آبرو و حیثیتم چوب حراج بزنم؟
شمس گفت: برای این که بدانی آنچه که به آن می نازی جز یک سراب نیست، تو فکر میکردی که احترام یک مشت عوام برای تو سرمایه ایست ابدی، در حالیکه خود دیدی، با تصور یک شیشه شراب همه ی آن از بین رفت و آب دهان به صورتت انداختند و بر فرقت کوبیدند و چه بسا تو را به قتل میرساندند. این سرمایه ی تو همین بود که امشب دیدی و در یک لحظه بر باد رفت. پس به چیزی متکی باش که با مرور زمان و تغییر اوضاع از بین نرود.
 
(کتاب ملاصدرا. تألیف هانری کوربن.ترجمه و اقتباس ذبیح الله منصوری) 

دو راﻫﻜﺎر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی آرای دﻛﺘﺮ ﺳﺮوش (دانشجویان دکتری بخوانند)



ﺟﺴﺘﺎرﻫﺎیﻓﻠﺴﻔﺔ دﻳﻦ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﻲو ﻣﻄﺎﻟﻌﺎتﻓﺮﻫﻨﮕﻲ 

ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر 1392، ﺻﺺ 136 - 119 

دو راﻫﻜﺎر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی آرای دﻛﺘﺮ ﺳﺮوش 

 * ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﻲ ﻣﻮﺣﺪ اﺑﻄﺤﻲ

ﭼﻜﻴﺪه 

دﻳ ﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ در ﻣﻮاﻓﻘﺖ و ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ در ﻛﺸﻮر وﺟﻮد دارد، و ﺗـﺎ 

ﺑﻪ ﺣﺎل ﺗﻼش ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺑﺮای ﻫﻢﮔﺮاﻳﻲ اﻳﻦ دﻳ ﺪﮔﺎهﻫﺎ ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ . ﻫـﺪف 

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی آرای دﻛﺘﺮ ﺳﺮوش، ﻛﻪ در اﻳﺮان ﺑـﻪ ﻣﺨـﺎﻟﻒ 

ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ ﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ، راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ اراﺋﻪ ﻛﻨﺪ. در اﻳـ ﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪ 

دو راﻫﻜﺎر ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ دو ﺗﻠﻘﻲ دﻛﺘﺮ ﺳﺮوش از ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ، ﻳﻌﻨﻲ 

ﺗﻠﻘﻲ ﻗﻮی (ﻋﻠﻢ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻣﺘﻮن دﻳﻨﻲ) و ﺿﻌﻴﻒ (ﻋﻠﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺘﻮن دﻳﻨﻲ) اراﺋﻪ 

ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. 

ﻛﻠﻴ ﺪواژهﻫﺎ: ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ، ﻋﻠﻢ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻣﺘﻮن دﻳﻨﻲ، ﻋﻠـﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨـﮓ ﺑـﺎ آﻣـﻮزه ﻫـﺎ ی 

دﻳﻨﻲ، راﻫﻜﺎرﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻋﻠﻢ دﻳﻨﻲ، دﻛﺘﺮ ﻋﺒﺪاﻟﻜﺮﻳﻢ ﺳﺮوش. 

در مسیر خودشناسی


 
از خودتان چه خبر؟

خودشناسی


یکی از اساسی ترین ضروریات زندگی هر فردی خودشناسی است. برای پرورش اخلاق پسندیده و اجتناب از اخلاق ناپسند فرد باید به خودسازی برسد و برای رسیدن به آن نیز، در اولین گام نیازمند آن است که خود را بشناسد؛ به دیگر سخن، اولین مرحله در برقراری ارتباط انسان با خویش، خودشناسی است. دانستن جایگاه و منزلت خویشتن و شناخت ویژگی‌ها و توانایی‌ها به معنای ارتباط با خود است.

اگر می خواهید خویشتن خویش را بکاوید و خود را به پسندیده ترین شکل ممکن بسازید، لازم است ابتدایی ترین گام های خودشناسی را امتحان کنید:


در وجود خود تامل کنید


رودربایستی با خود را کنار بگذارید و به درون خودتان سفر کنید، خلق و خوی خود را وارسی نمائید و نقاط مثبت و منفی وجودتان را بیابید.  ویژگی های مثبتی که در درون تان نهفته است و یا خصوصیات منفی  که بدانها مبتلا شده اید و عادتتان شده است را پس از شناسایی، در جایی یادداشت کنید. با این محاسبه شما خواهید توانست از عیوب و نقایص رفتاری خود کاملاً آگاه شوید و در جهت رفع آنها برآئید و همچنین بر نقاط قوت خود پی ببرید و در تقویت آنها بکوشید. این کار یکی از کاربردی ترین روش هایی است که می تواند شما را برای رسیدن به کمال و خودشناسی  کمک کند.

 
به دنبال انگیزه‌ای پایدار باشید


برای شناخت و به دنبال آن خودسازی خود، شما نیازمند یک انگیزه قوی می باشید. انگیزه ای که شما را تا انتهای مسیر یاری کند و ذوق و شوق کافی را برای این منظور، در درونتان به وجود آورد. داشتن این انگیزه در امر خودسازی از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون شما می خواهید رفتاری را که سالیان سال عادتتان شده و با آن عجین شده اید و جزء لاینفک وجودتان است را  کنار بگذارید. از یک سو ترک عادت سخت است و از سوی دیگر ممکن است با موانع بیرونی مواجه شوید که شما را از ادامه راه و رسیدن به هدفتان بازدارد.

 

مثلا اگر شما فردی مقید به امور دینی نباشید و عادت به سرسری گرفتن دستورات دینی داشته باشید اگر تصمیم بگیرید به واجباتتان عمل کنید قطعا از جانب برخی از اطرافیان مورد تمسخر قرار خواهید گرفت و یا آنکه با شما برخوردهایی خواهد شد که ممکن است در میانه راه انگیزه خود را برای ادامه  از دست بدهید و شکست بخورید. بنابراین لازم است به هنگام شروع تغییر و گام برداشتن به سوی تعالی، با انگیزه ای قوی، قدرت لازم را برای خود ایجاد کنید تا بتوانید با توانایی بسیار موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارید . بهتر است برای هر مرحله ازموفقیت ، پاداشی برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه تان قوی شود.

 

برنامه ریزی کنید


با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده وارد میدان عمل شوید و با بکار گرفتن تمامی توانایی های خود در جهت تعالی و رفع مشکلات شخصیتی خود حرکت کنید. بهتر است اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای خود تعیین کنید و تجاوز از این اهداف را تا زمانی مشخص برای خود ممنوع گردانید. مثلا اگر برای رسیدن به اهداف میان مدت خود، زمان یک ماهه مقرر کرده اید، بهتر است زمان مشخص شده را ،حتی در صورت حصول زودتر از موعد، طی کنید و به اهداف مرحله بعد صعود نکنید بهتر است به تقویت هدف مورد نظر بپردازید و همه جوانب آن هدف را در رفتارهای مختلف خود محک بزنید. پس از گذشت مدت زمان تعیین شده و مهارت کافی در آن رفتار، سراغ اهداف بلند مدت خود بروید!    

 
همیشه تمرین کنید


رفتارهایی که شما را به اهدافتان می رساند، همیشه تمرین کنید. با تمرین می توانید مشکل را خوب بشناسید و رفتارهای نامطلوب، ناخواسته و ناخودآگاه خود را تغییر دهید و یا آن که یک رفتار دلخواه را جایگزین آن  کنید.


در تمرین های خود به نکات زیر توجه کنید:

* عجله ای برای رسیدن به هدف نداشته باشید، سعی کنید تدریجا گام بردارید و به پیش بروید.

* تفاوت بین دانستن و شدن را درک کنید. اگر چه برای شدن، دانستن ضروریست اما اگر برای شدن که همان رشد و تعالی یافتن و رها کردن عصبیت ها است تلاشی نشود ممکن است دانستن ما را در ورطه خودخواهی بیندازد و موجب تحکیم عصبیت ما شود. اما اگر در حین تمرین، تغییر کنیم بی تردید به شدنی دست می یابیم که  می تواند راه رشد را برای مان باز کند و ما را به سمت دانستن هدایت کند و این همان هدف اصلی از تمرین تغییرات است. یادتان باشد با تمرین بسیار، شما خودتان را دوباره خلق می کنید.

 
آگاهی خود را افزایش دهید

برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر توصیه می شود کتاب های خودشناسی مطالعه کنید و یا آن که در محافل علمی مرتبط  شرکت کنید. هر اندازه دانش و اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد شما می توانید با انگیزه ای بیشتر  خودتان را بکاوید و در جهت اصلاح خود گام بردارید.

درخت جادویی درون ما

 

داستانی بی نظیر از جان اولیور هاینر

 

مسافری خسته که از راهی دور می آمد ، به درختی رسید و تصمیم گرفت که در سایه آن قدری اسـتراحت کند غافـل از این که آن "درخت جـادویی" بود ، درختی که می توانست آن چه که بر دلش می گذرد برآورده سازد...!


وقتی مسافر روی زمین سخت نشست با خودش فکر کرد که چه خوب می شد اگـر تخت خواب نـرمی در آن جا بود و او می تـوانست قـدری روی آن بیارامد. فـوراً تختی که آرزویـش را کرده بود در کنـارش پدیـدار شـد !!!


مسافر با خود گفت : چقدر گـرسـنه هستم. کاش غذای لذیـذی داشتم... ناگهان میـزی مملو از غذاهای رنگارنگ و دلپذیـر در برابرش آشـکار شد.

 

 پس مـرد با خوشحالی خورد و نوشید... بعـد از سیر شدن ، کمی سـرش گیج رفت و پلـک هایش به خاطـر خستگی و غذایی که خورده بود سنگین شدند.  خودش را روی آن تخت رهـا کرد و در حالـی که به اتفـاق های شـگفت انگیـز آن روز عجیب فکـر می کرد با خودش گفت : قدری میخوابم. ولی اگر یک ببر گرسنه از این جا بگـذرد چه؟ و ناگهان ببـری ظاهـر شـد و او را درید...


هر یک از ما در درون خود درختی جادویی داریم که منتظر سفارش هایی از جانب ماست. ولی باید حواسـمان باشد ،  چون این درخت افکار منفی ، ترس ها ، و نگرانی ها را نیز تحقق می بخشد. بنابر این مراقب آن چه که به آن می اندیشید باشید...

چگونه از زندگی خود لذت ببریم

 

اگر بچه باشید و آرزو نکنید کاش زودتر بروید مدرسه... می‌توانید از بچگی‌تان لذت ببرید.


اگر نوجوان باشید و آرزو نکنید زودتری دانشجو بشوید می‌توانید از نوجوانی‌تان لذت ببرید.


اگر هر درسی که خوانده‌اید اصرار نداشته‌ باشید که حتماً بروید سر کار می‌توانید از بیکاری‌تان لذت ببرید.


اگر دارید کار می‌کنید و آرزوی آخر هفته و تعطیلات نداشته باشید می‌توانید از کارتان لذت ببرید ولی اگر تعطیلات هستید و نگران تمام شدن‌اش نباشید می‌توانید از تعطیلات لذت ببرید.
اگر وسط مهمانی هستید اگر نگران این نباشید که دیگران راجع به شما چی فکر می‌کنند می‌توانید از مهمانی لذت ببرید.

 

اگر شروع کردید به رقصیدن به این فکر نکنید که رقص‌تان چه طور به نظر می‌آید می‌توانید از رقصیدن لذت ببرید.


اگر دارید زندگی می‌کنید و نگران این نباشید که وقتی مردید چه اتفاقی می‌افتد می‌توانید از زندگی‌تان لذت ببرید.


وقتی مردید چون چیزی نیست که نگران‌اش باشید حتماً از مردن‌تان لذت می‌برید.


به طور خلاصه: اگر نگران چیزی نباشید می‌توانید از آن لذت ببرید. اگر نگران این باشید که چرا لذت نمی‌برید یا چرا به اندازه کافی لذت نبردید عمراً از چیزی لذت نمى برید.


زندگی منتظر است یک لحظه ساکت بشوید تا بتواند با شما حرف بزند. همین‌طور چهارزانو روبرویتان نشسته، چانه‌اش را به دست‌هایش تکیه داده و نگاهتان می‌کند. و نگاهتان می‌کند. و نگاهتان می‌کند. و نگاهتان می‌کند. و نگاهتان می‌کند.


فکر می‌کنید امکان دارد زبان به دندان بگیرید؟....

 

 

شخصیت خود را بهبود ببخشیم

 

چطور شخصیتتان را ارتقا دهید؟


خیلی از ما برای ارتقا بخشیدن به شخصیتمان تلاش زیادی می‌کنیم. دوست داریم همه ظاهر و لباس پوشیدنمان را تحسین کنند. به همین دلیل است که خیلی‌ها پول زیادی را صرف رفتن به سالن‌های آرایشی و کلینیک‌های پوست و مو می‌کنند. شما دوست دارید دیگران را با طرزتفکر و طرز برقراری ارتباطیتان با آنها تحت‌تاثیر قرار دهید. بنابراین آنهایی که در روابط خود و مهارت‌های ارتباطی‌شان اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند، برای بهتر شدن در آن و برقراری رابطه اجتماعی با دیگران تلاش زیادی می‌کنند.

 

خیلی از ما بی‌اندازه نگران احساس دیگران نسبت به خودمان و اینکه درمورد شخصیتمان چه می‌گویند هستیم. در ارتقای شخصیتمان، جنبه‌های مختلفی از شخصیت انسانی وجود دارد که می‌توانیم روی آنها تمرکز کنیم. گفته می‌شود که یک شخصیت تاثیرگذار و بانفوذ از مجموعه‌ای از ویژگی‌های ذهنی، فیزیکی، احساسی، معنوی و سلامت‌عمومی تشکیل می‌شود.


از نظر ظاهری جذاب باشید


خصوصیات ظاهری ما یکی از جنبه‌های شخصیت ماست. به این دلیل که ظاهر ما می‌تواند تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت درونی ما باشد. معمولاً با کمک ظاهر بیرونی است که می‌توانید در ابتدا روی دیگران تاثیر بگذارید. برای بهبود شخصیتتان، باید مطمئن شوید که ظاهرتان با طرز لباس پوشیدن، آرایش کردن، مدل مو و ... به اندازه کافی جذاب باشد. لزوماً به این معنی نیست که باید لباس‌های خیلی زرق و برق‌دار بپوشید یا موهایتان را تابلو درست کنید که نظر دیگران را جلب کنید. معنای آن این است که باید برحسب موقعیتی که می‌خواهید در آن ظاهر شوید، تمیز، مرتب، خوش‌فرم، و خوش‌لباس باشید.


همه به کسانیکه مرتب و خوش‌لباس هستند جذب می‌شوند. وقتی می‌خواهید از خانه خارج شوید، مطمئن شوید که موهایتان را به خوبی شانه زده باشید و ناخن‌هایتان مرتب باشد. هر روز دوش بگیرید تا همیشه شاداب به نظر برسید. قبل از بیرون آمدن از در، دوباره به خودتان در آینه نگاه کنید تا چیزی را از قلم نینداخته باشید. با سالم نگه داشتن بدنتان باید از آن مراقبت کنید. ورزش منظم باعث می‌شود از نظر جسمی فعال بمانید.


گستره دانش و اطلاعاتتان را افزایش دهید


برخوردهای روزانه ما با موقعیت‌های مختلف و انواع مختلف آدمها عوامل مهمی در شکل‌گیری شخصیت ما هستند. باید تا می‌توانید تجربه کسب کنید. از طریق این تجربیات است که می‌فهمیم واقعاً که هستیم و در برخورد با موقعیت‌های غیرآشنا چطور رفتار می‌کنیم.


برای یاد گرفتن چیزهای جدید تردید نکنید. اینکار افق دید شما را گسترده‌تر کرده و مهارت‌های کشف‌نشده‌ای را در شما تقویت می‌کند. به محیط‌اطرافتان علاقه‌مند شوید و به همه چیز توجه کنید.


به آدم‌ها علاقه نشان دهید و بفهمید که چه خواسته‌هایی دارند. اولویت‌ها، علایق، اعتقادات و رفتارهای آنها را کشف کنید. در مراسم‌های اجتماعی و گردهمایی‌ها شرکت کنید تا بتوانید با افراد جدیدی آشنا شوید. زیاد مسافرت کنید. مسافرت کردن اطلاعات و تجربه شما را به شدت بالا می‌برد.


رفتار و شخصیتی دوست‌داشتنی داشته باشید


اگر می‌خواهید کاری کنید که دیگران دوستتان داشته باشند، باید اول یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید و دوست‌داشتنی باشید. وقتی شخصیتی خوب برای خود ایجاد کردید، آدمها خیلی راحت تحسینتان کرده و دوستتان خواهند داشت. به چیزهایی درمورد خودتان که دوست دارید و دوست ندارید فکر کنید. نقاط مثبت و منفی خود را یادداشت کنید. رفتار و منشی برای خود ایجاد کنید که دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهد. در ایجاد شخصیتتان بسیار بیشتر از ظاهرتان تاثیر‌گذار خواهد بود.

خیلی مهم است که یاد بگیرید ضعف‌ها و نقص‌هایتان را بپذیرید و برای اصلاح آنها تلاش کنید. هیچوقت به خودتان نگویید که همین است که هستید و نمی‌توانید کاری برای درست کردن عیب‌هایتان بکنید. همیشه برای تغییر فرصت هست.

_

تاثیرات تنفس با حفره ی چپ و حفره راست بینی


معجزه تنفس
بینی شما قسمتهای راست و چپ دارد که هر دو قسمت برای تنفس تان بکار میروند، اما در حقیقت دو سوراخ بینی شما متفاوتند و شما میتوانید این تفاوت را حس کنید. حفره سمت راست بینی، نشانگر خورشید و حفره سمت چپ نشانگر ماه است.
وقتی سردرد دارید، سعی کنید که حفره سمت راست بینی تان را ببنیدید و برای تنفس کردن تنها از حفره سمت چپ استفاده کنید. خواهید دید که بعد از پنج دقیقه سردرد شما خوب خواهد شد
اگر احساس خستگی میکنید، برعکس اقدام فوق را عمل کنید. حفره سمت چپ بینی تان را ببندید و تنها از حفره سمت راست بینی تان تنفس کنید. بعد از مدتی احساس میکنید که خستگی شما برطرف شده است.
حفره سمت راست بینی شما به گرمی مربوط است و لذا براحتی گرم میشود این درحالی است که حفره سمت چپ بینی تان به سردی مربوط میباشد.
تفریباً همه خانم ها از حفره سمت چپ بینی شان تنفس میکنند، بنابراین با سرعت بیشتری خنک میشوند. اما بیشتر پسر بچه ها با بینی سمت راستشان نفس میکشند
image001.gif
آیا توجه کرده اید که وقتی از خواب برمیخیزید، کدام حفره بینی تان سریعتر تنفس میکند؟ اگر از حفره چپ تندتر تنفس میکنید، شما احساس خستگی دارید. بنابراین حفره سمت چپ بینی تان را ببندید و برای تنفس از حفره سمت راست خود استفاده کنید، خواهید دید که بسرعت احساس شادابی میکنید.
دوست من مستمراً سردرد بدی داشت و مکرراً به دکتر مراجعه میکرد و این سردرد باعث شده بود که حتی نتواند براحتی مطالعه کند و شبها نیز چنین سردردی را حس میکرد
image002.jpg
او مکرراً قرص های مسکن میخورد اما موثر نبود. تا اینکه تصمیم گرفت از راه تنفس، سردرد خود را بهبود ببخشد. حفره سمت راست بینی اش را بست و سعی کرد از حفره سمت چپش تنفس کند. او مشاهده کرد که در کمتر از یک هفته سردردش بهبود یافت لذا این تمرین را برای مدت یکماه بعد هم ادامه داد. چنین تمرینی برای تنفس کردن و بدون استفاده از قرص های شیمیایی تجربه شده ومفید بوده است.
 
                     شما هم امتحان کنید. بی ضرر است

انتصابات فامیلی در سازمان زیباسازی اهواز


از عجایب شهرداری اهواز!

پارسینه: اسامی و نسبت های فامیلی بخش عمده ای از ساختار سازمان زیبا سازی شهر اهواز بدین شرح است:

1-ارسلان جعفری شهنی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر اهواز

 2-سعادت جعفری شهنی، امور اجرایی،برادر مدیرعامل

3-بیژن جعفری شهنی،کارپرداز،برادر مدیرعامل

4-داودجعفری شهنی، نظارت پیمانها، پسرعموی مدیرعامل.

5-خانم اشرف پوری، مدیرقراردادها، همسرمدیرعامل.

6-پیمان کریمی بیرگانی، انباردار، پسرخاله مدیرعامل.

7-فرشادسلطانی، دفتردارسازمان، پسرخاله مدیرعامل

8-مصطفی نجف پور، معاون اداری مالی، پسردایی مدیرعامل

9-خانم حافظی، مدیرمالی، دختردایی مدیرعامل