روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

روشهای ایرانی (بهروز رضایی منش)

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

استخدام مدیران حرفه ای خارجی راهکاری برای افزایش کارآمدی نظام مقدس ج.ا.ا.

استخدام  مدیران حرفه ای خارجی راهکاری برای ارتقای کارآمدی نظام مقدس ج.ا.ا. 

بهروز رضایی منش 

(استادیار دانشگاه علامه طباطبایی)


علم و دانشگاه در ایران امروز ما تبدیل به مخزن و بانک مسائل بزرگ ، متعدد و آشفته ای شده است. و این غم انگیز و رقت برانگیز است. اندیشمندان ما همانند وبسایت فرهنگ امروز هر یک از سر شفقت و هر چند با منظرهای مختلف تحلیلهای ارجمندی برای مسائل علمی و دانشی کشور ارایه کرده اند. مدتی است که برای سامان بخشیدن به علم و دانشگاه در ایران در ذهن من  ایده ی استفاده از " مدیران حرفه ای غربی " پیدا شده است. با خود گفتم چطور شد که والیبال و بسکتبال ما در مسیر و روند صعودی بهبود قرار گرفت؟ تجزیه و تحلیلهای ذهنی ام مرا متوجه استفاده مدیران فدراسیونها از تئوری "حرفه ای گرایی" در مدیریت و هدایت تیم های ملی و داخلی کرد. 

آنها چکار کردند؟ آنها از یک اصل حرفه ای تبعیت کردند. کار را به کاردان سپردند. مدیریت تیمهای ورزشی را به اهلش (یعنی مربیان کلاس اول جهانی) دادند. 

سرمربیان حرفه ای خارجی چه می کنند؟ 

مربیان حرفه ای پس از مذاکره و به توافق رسیدن با میزبان به تنها عاملی که می اندیشند "موفقیت" است.

آنها برای رسیدن به این هدف با کسی مماشات و مدارا نمی کنند. 

در راه تحقق استانداردهای کاری خود آنها مدیرانی قاطع هستند و از کسی دستور و سفارش نمی پذیرند. در واقع در نزد مدیران حرفه ای کلاس اول جهانی "بین سفارش پذیری و عدم موفقیت"  رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. مدیران حرفه ای به چه می اندیشند؟   

آنها به حفظ و ارتقای برند (اعتبار نام حرفه ای) خود در سطح بین المللی می اندیشند. 

سوال دوباره تکرار می کنم: مدیران حرفه ای چگونه عمل می کنند؟ 

پاسخ: اجرای استانداردهای حرفه ای و آموزشی در سطح  کلاس جهانی + انتخاب بازیکنان تیمها بر اساس اصل شایستگی فرمول کاری آنهاست. آنها برای اجرای استاداردهای خود قاطع و سفارش ناپذیرند. 


ولی مساله ی مهم این است که اولیای کشور با این همه لجاجت و یکدندگی در بیگانه ستیزی چرا حاضر به استفاده از سرمربیان خارجی برای ورزش کشور شدند؟ 

پاسخ این است: 

مدیران ارشد نظام بخاطر حفظ عزت و سربلندی نظام اسلامی و بالا بردن نام و پرچم ایران اسلامی در مسابقات بین المللی و جلوگیری از شکست (سرافکندی و سرشکستگی و شرمساری) جهانی حاضر به پرداخت هزینه های ریالی و دلاری سنگین شده اند. 

اکنون معتقدم که مسوولان و اولیای ارشد نظام مقدس ج.ا.ا. به پیشنهاد من توجه کنند: اگر عزت اسلام و نظام اسلامی را می خواهید برای مدیریت سازمانهای کشور مدیران حرفه ای کلاس جهانی را استخدام کنید. کافی ااست که هزینه اش را بپردازید و البته به هزینه اش می ارزد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد