-
آیا جوانان ما دین گریز شده اند؟!
دوشنبه 19 خرداد 1393 15:47
بخش تعاملی الف - کیومرث اطهاری اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان "الف" است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان "الف" می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند . تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ سایت الف الف) طرح بحث : گزارش...
-
تازه کارها اصول گرایی اشان بیشتر است!
جمعه 16 خرداد 1393 14:32
در یک فیلم دیدم که هنرپیشه ی اصلی فیلم گفت: تنها افراد تازه کار اصول کار را به دقت رعایت می کنند.
-
خلاصه کتاب جامعه شناسی دین (ملکم همیلتون) الهه نوری : دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات
جمعه 9 خرداد 1393 19:55
فصل اول: جامعه شناسی دین چیست؟ جامعه شناس دین معتقد است ادیان در بنیادهای اعتقادی شان مشابه اند اما تفاوت هایی نیز دارند. جامع شناسی دین دو هسته کانونی دارد: یکی پاسخ به این سوال که چرا باورداشت ها و عملکردهای مذهبی نقشی تعیین کننده در فرهنگ و مذهب دارند. و دیگر این که چرا باورداشت ها شکل های مختلفی به خود گرفته اند....
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 19:50
فصل سوم: جادو انسان شناسی معاصر کوشیده است تا با تلقی عملکردهای جادویی رفتار نمادین و دارای اهمیت و کاربردی این مسئله را حل کند. جادو، یک فن عملی در بر گیرندة کنشهایی است که تنها به عنوان وسایل رسیدن به هدفهای شخصی مورد انتظار ساخته و پرداخته شده است. دین و جادو با همه نوع پرسشها و مسائل علمی سروکار دارند. و...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 19:48
فصل چهارم : دین و عاطفه عاطفهگرایان استدلال میکنند که دین به کنجکاوی عقلی، جستجوی تسلط مادی و یا به استقلال خودسرانه بیطرفانه ربطی ندارد. باورداشت های مذهبی از حالات عاطفی ذهن سرچشمه می گیرد. "مالینوفسکی" به پیروی از"دورکیم " دین و جادو را به قلمرو امور مقدس و متمایز از امور نامقدس متعلق میداند....
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 19:34
فصل پنجم : بودیسم دین بودا (بودیزم همچون دیگر ادیان خاور دور) یک دین خدانشناسانه (یا دین فاقد خدا) است که در آن بودا بمثابه یک شخصیت برجسته اما غیر الهی است. مرد بزرگی که خصلت الهی نداشت و حتا پس از مرگش نیز با مردم ارتباطی ندارد. چهار اصل دین بودا یا اصول دین بودیزم: 1ـ زندگی همراه با رنج است؛ 2ـ سرچشمه رنج ها همان...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 19:16
فصل ششم: دین و ایدئولوژی از دیدگاه کارل مارکس مارکس مشابه با فروید دین را یک توهم جبران کننده می داند که با از بین رفتن نیاز به توهم دین نیز از میان خواهد رفت. از طرفی او برای دین نقش ذاتی و اصیل قائل نیست و از این نظر مقابل دیدگاه کارکردگرایی است. به نظر مارکس دین اساساً محصول یک جامعة طبقاتی است. دین هم محصول از خود...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 19:11
فصل هفتم: فرا رسیدن هزاره موعود milliennium مارکس و انگلس در مورد بسیاری از جنبههای دین، خصوصاً جنبشهای مذهبی مثل مسیحیت اولیه وجنبشهای هزاره ای اظهارنظر کردند. جنبش هزاره ای پدیده ای است که بیشتر در کشورهای جهان سوم رو به توسعه و دوران گذشته اتفاق می افتد و زیرورو شدن کامل نظم جهانی جاری را انتظار میکشد....
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 19:02
فصل هشتم: دین و همبستگی، دیدگاه دورکیم درباره دین برجستهترین نظریهپرداز در جامعهشناسی دورکیم است که بیشترین تأثیر را بر جامعهشناسی دین داشته است. برخی اندیشهها و جنبههای رهیافت مذهبی دورکیم تحت تأثیر «رابرتسون اسمیت» است که کتابی در بررسی دین باستانی سامی با عنوان سخنرانیهایی درباره سامیان منتشر کرد . رابرتسون...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 18:44
فصل نهم: تولد خدایان گای سوانسون در کتاب تولد خدایان سعی کرده است نظریه دورکیم را با تعدیلاتی بکاربرده و مطالعات و آزمایش تجربی در مورد آن انجام دهد. او ابتدا تعریف جامعه را دقیق تر از دورکیم بیان کرده و سپس عنوان می کند برای شناخت اعتقادات یک قوم باید به برخی از ویژگی های یا روابط سازمان اجتماعی آنها باید نظر داشت....
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 18:36
فصل دهم: دین و همبستگی: دیدگاه کارکردگرایان ردکلیف براون برای اثبات کراکردگرایی به عنوان چشم انداز مسلط بر انسان شناسی و جامعه شناسی بسیار تلاش کرد. او نقش دین در جوامع کنونی را مهمتر از بررسی ریشه های آن در جوامع ابتدایی می داند. تفاوت اصلی رای براون با دورکیم در این است که او باورهای دینی را خطا و توهم نمی داند....
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 18:14
فصل 11: تابو و پرهیز مناسک آمیز، چشمانداز کارکردگرایانه کارکردگرایی برای چندین دهه بر انسان شناسی اجتماعی تسلط داشت. بحث تحلیل های کارکردگرایی از تابوها و انواع مناسک در این فصل بررسی می شود. تابو و پرهیز مناسک آمیز: چشم انداز کارکردگارایانه شوربختی در بسیاری از جوامع ممکن است به انواع علتهای فرا طبیعی یا فرا دنیوی...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 17:38
فصل 12: دین و عقلانیت: دیدگاه مارکس وبر به عقیده "دیویس بینگر" و "ادی" ، دین علاوه بر کارکردهای فراوان، فراهم آورنده معنا در برابر جهانی است که پیوسته گرایش به بیمعنایی دارد . به نظر آنها جوهر دین را باید در این واقعیت جستجو کرد که دین در واقع واکنشی است در برابر تهدید به بیمعنایی در زندگی بشری و...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 17:29
فصل15 :دنیاگرایی برخی از نظریه پردازان مانند دورکیم رخداد هرگونه دنیاگرایی را انکار کرده اند. اما برگر از اندیشمندانی است که واقعیت دنیاگرایی را انکار نمی کند. برخی نویسندگان سده 19 ماند تایلر، فریزر، مارکس و فروید از زوال دین حرف زده و پیش بینی کرده بودند با مسلط شدن علم بر شیوه تفکر جامعه معاصر دین ناپدید خواهد شد....
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 17:24
فصل16: دین بعنوان جبران: دیدگاه استارک و بین برینج شاید منظم ترین کوششی که اخیرا در جهت ارائه نظریه ای عام درباره دین انجام گرفته است کار استارک و بین برینچ است. که تلفیقی از دیدگاه های مختلف است و نظریه ای قیاسی درباره دین ارائه می کند. نظریه آن ها بر نظریه تبادل متکی است که در آن تمام کنش های متقابل بشری را به صورت...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 9 خرداد 1393 16:15
فصل17: فرقه ها، کیش ها و جنبش ها فرقه های مذهبی که بسیار زیاد شده اند مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته اند چرا که می توانندد اعتقاد دینی را در ناب ترین حالت آن بدون شایبه پیچیدگی های سازمانی و آموزه های کلیسان و انجمن های دینی بررسی کنند. چون پیروان آن نومذهب اند بررسی ریشه های گروید%:/.,!آن ها نیز ساده تر است. جنبش...
-
نمونه سوال برای تفکر
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 20:13
عبدالکریم سروش نویسنده کتاب "قبض و بسط تئوریک شریعت " در کتاب " بسط تجربه نبوی " یکی از ذاتیات دین را عبارت می داند از این که « آدمی خدا نیست، بلکه بنده است»، و دیگر این که « سعادت اخروی مهمترین هدف زندگی آدمی است» (سروش، 81: 1378) بنابراین پرسش این است که در یک جامعه دینی چگونه می توان سازمان را...
-
Political religion
جمعه 19 اردیبهشت 1393 19:05
Political religion From Wikipedia, the free encyclopedia Political systems [show] Academic disciplines [show] Public administration [show] Policy [show] Organs of government [show] Related topics [show] Subseries [show] Politics portal The theory of political religion concerns governmental ideologies whose cultural...
-
مقدمه ای بر مطالعه ی مدیریت شیعیان ایران: بهروز رضایی منش
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 16:39
معیارهای رؤیت پذیر مدیریت اسلامی: همان طور که سارا شریعتی در سخنرانی خود تحت عنوان "جامعه شناسی تشیع" گفته است: باید "معیار رؤیتپذیری" را در مطالعات جامعه شناسی تشیع مورد توجه قرار داد زیرا می تواند بر تحدید قلمرو موضوعی و مکانی و زمانی تحقیق کمک کند. محققان مدیریت اسلامی اگر قصد اجرایی نمودن رأی...
-
جامعه شناسی تشیع
جمعه 5 اردیبهشت 1393 13:14
دانشجویان دکتری درس مبانی فلسفی مدیریت اسلامی سخنرانی زیر در حوزه ی جامعه شناسی دین قرار دارد. به مطالعات دین شناسی سازمانی و سازمان دینی کمک می کند. شما را به خواندنش می خوانم. تشیع، امر نزدیکی که از آن غافلیم سخنران : سارا شریعتی موضوع : جامعه شناسی تشیع مکان : دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مقدمه : نشست...
-
انسان چیست؟ استاد یا دانشجو یا مگس ( نظریه ای از بهروز رضائی منش)
جمعه 5 اردیبهشت 1393 11:33
بدون توجه به تمسخر غرب زدگان دانشگاهی و بویژه اساتید بیسواد و لاف زن که توان عرضه ی تحلیلی در باره ی حقیقت ندارند به جز محفوظات کتابهای درسی. معتقدم انسان همواره باید دانشجو باشد. دانشجو همواره باید در حفظ و ارتقای باورها و انگیزه های ( باورها و انگیزه ها همان اهداف و غایت زیست فردی و اجتماعی است) دینی و ملی خود...
-
غزلی زیبا از حضرت سعدی علیه الرحمه : جهدت نکند آزاد ای صید که در بندی
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 22:02
ای صوفی سرگردانِ دربندِ نکونامی تا درد نیاشامی، زین درد نیارامی ملک صمدیت را چه سود و زیان دارد گر حافظ قرآنی یا عابد اصنامی زهدت به چه کار آید گر راندهٔ درگاهی؟ کفرت چه زیان دارد گر نیک سرانجامی بیچارهٔ توفیقند هم صالح و هم طالح درماندهٔ تقدیرند هم عارف و هم عامی جهدت نکند آزاد ای صید که در بندی سودت نکند پرواز ای...
-
منابع امتحانی درس مبانی فلسفی مدیریت اسلامی در سال 1393
دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 19:31
منابع امتحانی درس مبانی فلسفی مدیریت اسلامی (برای همه ی کلاس) 1- خسرو باقری، هویت علم دینی ، 2- علی نقی امیری و حسن عابدی جعفری، مدیریت اسلامی ، تهران ، سمت ، 1392 3- حسن عابدی جعفری و حمید رضا معصومی مهر ، مدیریت اسلامی ، تهران ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، 1392 4- ملکم همیلتون ، جامعه شناسی دین ، ترجمه ی محسن ثلاثی ،...
-
در باب فلسفه ی علم اسلامی: بررسی آرای دکتر سروش در خصوص مهندس بازرگان
دوشنبه 25 فروردین 1393 20:05
پوزیتیویسم ما به مفهوم اگوست کنتی، پوزیتیویست نیستیم. زیرا به تفسیر تئولوژیک از جهان باور دایم. حلقۀ وینی ها وزیتیویست بودند زیرا حسّ و تجربه را تنها منبع معرفت میدانستند. ما اعتماد به علم داریم با وجهی و اعتمادی پراگماتیستی ولی نه برخاسته از فلسفهای خاصّ. می توان در "نوشتههای مفسّرانه و دینپژوهانه...
-
توصیف رضا شاه توسط صادق زیبا کلام
چهارشنبه 20 فروردین 1393 13:03
وح انگلستان هم در جریان به قدرت رسیدن رضاشاه نبود مصاحبه نسیم بیداری با دکتر صادق زیباکلام خیرنگار : یکی از نظرات بحثانگیز و جنجالی شما دفاعتان در تلویزیون ایران در اسفند 1388 از رضاخان بود. هیچ نویسنده و صاحبنظر ایرانی بعد از انقلاب تا آن شب صریح و علنی از رضاخان دفاع نکرده بود. چه شد که از رضاخان دفاع کردید با...
-
خلاصه کتاب هویت علم دینی دکتر خسرو باقری تا ص 149
پنجشنبه 14 فروردین 1393 23:21
باسمه تعالی خلاصه کتاب: هویت علم دینی( نگاهی معرفت شناسی به نسبت دین با علوم انسانی ) (از ابتدای کتاب تا صفحه 149) نویسنده: دکتر خسرو باقری استاد: دکتر بهروز رضائی منش استادیار دانشگاه علامه طباطبائی درس: تحلیل فلسفه مدیریت در اسلام(دوره دکتری) دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائی ü فصل...
-
دین و سازمان
شنبه 9 فروردین 1393 22:28
اگر ابعاد تشکیل دهنده ی دین را شامل سه بعد 1- فقه 2- اخلاق 3- عقاید بدانیم، تردیدی نیست که رسول اکرم (ص ( بیش از هر چیز در "اخلاق" و "عقاید" فردی و اجتماعی مردم تغییر و اصلاح ایجاد کردند. احکام عملی (فقه اصغر) دو دسته اند امضایی و تاسیسی. حجم عمده ی احکام عملی در صدر اسلام بیشتر امضایی است. یعنی...
-
چگونه در باره ی موضوع هایی با پسوند اسلامی (مانند مدیریت اسلامی) بیندیشیم؟
پنجشنبه 7 فروردین 1393 16:44
چگونه در باره ی موضوع هایی با پسوند اسلامی (مانند مدیریت اسلامی) بیندیشیم؟ نوشته ی بهروز رضایی منش (استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی) 1- برخی از دانشگاهیان علوم انسانی از باب فضل هم که شده وقتی از آنها در باره ی "چیستی مدیریت اسلامی" سوال می کنند در پاسخ می گویند: "من که قبول...
-
نوروز 1393 بر شما مبارک
جمعه 1 فروردین 1393 11:30
ز کوی یار میآید نسیم باد نورو ز ی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافرو ز ی چو گل گر خردهای داری خدا را صرف عشرت کن که قارون را غلطها داد سودای زراندو ز ی به صحرا رو که ا ز دامن غبار غم بیفشانی به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیامو ز ی چو امکان خلود ای دل در این فیرو ز ه ایوان نیست مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهرو...
-
حق و باطل در آینه ی عقل عملی
سهشنبه 27 اسفند 1392 00:22
خطرات باور قطعی آیا باورهای قطعی می تواند خطرناک باشد؟ این سخن برای هر صاحب فکر و اندیشه ای باید مهم باشد . زیرا معمولا عملکرد یک فرد خواه دانشمند، یا فیلسوف، یا فقیه یا ملحد یا هر انسانی که به یک چیزی (هر چه باشد) معتقد است چنین است که با قاطعیت از یافته ها و بافته ها ذهنی خود بصورت یک باور محکم دفاع می کند و ذهنیت...